לתרומות לחץ כאן

מה מברכים על חמין עם בשר

שלום וברכה לכבוד הרב,
אדם שאוכל חמין עם עוף ותפוחי אדמה קישקע וגריסים האם צריך לברך על כל דבר בפני עצמו או ברכה אחת לכולם?

תשובה:

שלום רב,

אם החמין הוא עם תפו"א וחתיכות בשר גדולות, מברכים האדמה על התפו"א, ושהכל על הבשר. ועל הקישקע מברכים בורא מיני מזונות. אבל אם הדברים מעורבים היטב יחד ובכל כפית יש גריסים או מהקישקע וכו' מברכים בורא מיני מזונות בלבד, גם אם המזונות הם המיעוט.

מקורות:

ראה בן איש חי פ' פנחס סעי' יז. וביאור הדברים כך הוא, בחיי אדם [הובא בביאור הלכה בסי' ריב] נקט שההלכה שמברכים על המאכל ברכה אחת וכפי הרוב או מזונות כאשר הם מעורבים בו, אינו אלא באופן שהם מעורבים ממש ואף מין לא ניכר לעצמו, להלכה פסק המשנה ברורה שלא כדבריו, אולם כאן נהגו שכיון שלא כל כך ברור שהחמין נחשב מאכל אחד, שכן יש בו כמה מינים חשובים אלא שהם מבושלים יחד ומעורבים זה בזה,  יש לחשוש לדעת החיי אדם לכתחילה שאם הם ממש מופרדים והחתיכות גדולות, הם אינם דבר אחד ושי לברך כמה ברכות. אולם אם הם מעורבים היטב, אף שניכרים, אין לחשוש לדעת החיי אדם ודינם כסלט פירות וכדומה שמברכים עליו ברכה אחת.

בתאבון!

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אינני מכיר דעה שונה בענין זה, יש לנו כלל יסודי שכל דבר שהוא מאכל אחד המורכב מכמה דברים ברכתו על פי הרוב ואם יש בו מזונות, ברכתו מזונות. אלא שכאשר הם חתיכות גדולות וכל דבר בנפרד, זה לא ממש מאכל אחד.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל