לתרומות לחץ כאן

בית ספר שמוכר ספרי לימוד שנשכחו

שלום כבוד הרב !
בבית הספר שלי (בית יעקב) עשו מכירת ספרים מהספרים שבנות שכחו או שנאבד להם. אז הבית ספר אסף הכול לחדר אחד ומוכר אותם לבנות בית הספר שצריכות ואת הכסף משלמים למזכירות (הבית ספר הודיעה על זה שמי ששוכחת או מאבדת הם מוכרים את זה) ובחלק מהספרים כתוב שם מספר טלפון כתובת אז אני לא יודעת אם מותר לי לקנות את הספרים האלו כי יכול להיות שזה גזל ואני צריכה להחזיר לילדה שזה שייך לה? ויכול להיות שלא כולם שמעו את ההודעה הזאת אני לא שמעתי ויכול להיות שבנות שהספרים שלהם נאבדו או שחכו גם לא שמעו ולא יודעת על מה שבית הספר עושה, והאם מותר לבית הספר לעשות את זה הרי מה עם השבת אבידה?

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

למוסדות אכן יש בעיה גדולה לטפל באבידות, מצד הטרחה הגדולה הכרוכה בכך ומצד שישנם הרבה מהמשאירים שפשוט לא אכפת להם וגם אם יודיעו להם בטלפון לא יבואו לקחת.

מוסד הרוצה להימנע מבעיות אלו חייב לתלות מודעה בולטת בכניסה לבניין שהרשות להיכנס ולהכניס חפצים בבניין היא על דעת שכל מה שיישאר פרק זמן מסוים עובר לבעלות המוסד.

במקרה שאין שלט כזה, יש בעיה לקנות את הספרים.

מקורות:

כן שמעתי מרב אחד ששמע מפי הגרי"ש אלישיב וכן כתבו בשו"ת אגרות משה חו"מ חלק ב' סימן מ"ה, בשו"ת מנחת יצחק חלק ח' סימן קמ"ו ובשו"ת שבט הלוי חלק ט' סימן ש"ח.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. א לא ברור אם עוזר מודעה אצל קטנים
    ב כיון שבית הספר אינו שייך להנהלה ואין להם זכות לעכב מתלמידות להיכנס אין באפשרותם להתנות

  2. א. אכן, יש צורך שאף ההורים יקבלו את ההודעה, כאשר מדובר בילדים קטנים שלא יודעים לקרוא את המודעה. ואף לגבי ילדים שיודעים לקרוא, עדיף שההורים יקבלו את ההודעה.
    ב. להנהלה יש את מלוא הזכות למנוע את הכניסה לבניין אם היא מתנה זאת בתנאים סבירים והגיוניים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל