לתרומות לחץ כאן

מהו זמן הפרעון כשהמלווה אמר 'מתי שיהיה לך בלי לחץ'

שלום כבוד הרב ושבוע טוב…
שאלתי שאלה האם מותר לי להזכיר ללווה שהוא חייב לי כסף, לאחר שהוא ביקש ממני להזכיר לו. שאלת אותי למה שיהיה אסור, אז אני חושב שאולי אמרתי לבן אדם שיחזיר לי מתי שיהיה לו בלי לחץ . אז אולי בגלל זה.. אגב-אחרי כמה ימים הוא אמר לי לתת לו תיזכורת

תשובה:

זה בסדר גמור, אתה יכול להזכיר לו ואין בכך כלום.

אגב, על כך שאמרת לו שיחזיר לך כשיהיה לו – בלי לחץ ראה בשו"ת בנודע ביהודה (תניינא חו"מ סי"ד) שנשאל מהו זמן הפרעון שאמר לו המלווה "לכשירחיב".., והביא השואל מספר קול יהודה שכתב להוכיח כי אם נמצא אצל הלוה חמישים מנה הרי זה כבר נחשב שיעור "לכשירחיב". והוכיח כן מחולין פד,א "ת"ר כי ירחיב ה' את גבולך למדה תורה דרך ארץ שלא יאכל אדם בשר אלא לתאבון וכו" ואמרו שם בגמ' "אמר ר"א בן עזריה מי שיש לו מנה יקח לפסו ליטרא ירק עשרה מנה יקח לפסו ליטרא דגים חמישים מנה יקח לפסו ליטרא בשר". כלומר, אם יש לו חמישים מנה הרי הוא אוכל בשר לתאבון ועליו אומר הכתוב לכשירחיב ה' גבולך.

והנודע ביהודה האריך והפליג בדברי אגדה להוכיח ע"פ החשבון הנ"ל כי צריך שיהיה ללווה הרבה יותר מחמישים מנה עיי"ש, אולם לדינא סיים "אבל באמת כל זה טעות והרחבת גבול הכל לפי ראות עיני הדיינים לפי אותו העת ואותו הזמן" וכי אין ללמוד פסק מדברי אגדה.

התיחסות נוספת מעניינת מצאנו בענין זה בשו"ת עמודי אור סימן קב [הובא ג"כ בפתחי תשובה סימן עג סק"ד] כשהלוה מת לפני שהרחיב ה' גבולו ונפלו נכסיו [שהיו לו גם לפני ההלואה] לפני יורשיו ועתה רוצים היורשים גם כי ימתין עד שיורחב גבולם. והוכיח שם כי התנאי עד שירחיב היינו דוקא לאביהם ולא ליורשים ומימלא חייבים לשלם מיד, וגם אין לומר שהרי עדיין לא התקיים התנאי שהרי מת לפני שהרחיב ה' גבולו א"כ עדיין לא הגע הזמן, מאחר שהחיוב הוא ברור ולתנאי לפרעון אין צורך יותר כיון שמת פשוט יש לחייב את היורשים לשלם מיד.

בכל אופן, לשאלתך, מאחר שהוא גם ביקש ממך להזכיר לו, ודאי שאין לך כל בעיה להזכיר לו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל