לתרומות לחץ כאן

יורש שנתן ספר במתנה ונמצא בו כסף

שלום.
א. ראובן ירש סט ש״ס מאביו אך מכיוון שראובן גר בחו״ל אין לו מה לעשות עם הספרים והוא נתן אותם במתנה לשמעון. לאחר תקופה שמעון פתח לתומו את מסכת עירובין וגילה שם 2 שטרות של אלף פרנק.
מה דין הכסף? האם הוא צריך להשיבו לראובן או שנקנה לשמעון עם הגמרות?
ב. במקרה ושמעון הניח את הגמרות בבית כנסת על מנת שיום אחד יקח אותם כשיהיה לו מה לעשות איתם בעצמו (הוא לא נדב אותם לבית הכנסת). מה קרה אם לוי מצא עכשיו את הכסף בגמרא. האם זה כדין מציאה שנמצאה בבית הכנסת ששיכת ללוי או שהיא שייכת לשמעון שהגמרות שלו או לראובן כבשאלה א?
תודה רבה

תשובה:

א. הכסף שייך לראובן. הוא לא ניתן לשמעון במתנה יחד עם הגמרות.

ב. ייתכן שלוי יכול לקחת את הכסף לעצמו, משום שלא ניתן לדעת מי השתמש בגמרות לאחרונה ושכח את השטרות. מאידך ניתן לומר שאף אחד אינו משאיר שטרות בספר בבית כנסת וודאי הבעלים השאירו אותם ולכן יש להחזיר לראובן. למעשה, אם לוי משוכנע בלבו שהכסף הוא של ראובן יש להחזיר לו, אם לא ראוי להתפשר.

מקורות:

א. עיין רמ"א חו"מ סי' רלב סעיף יח שאדם הקונה חפץ אינו זוכה במה שנמצא בו והוא לא יודע על קיומו. לכן ראובן זכה מדין ירושה גם ללא ידיעה ושמעון לא זכה במתנה. וכן כתב הלבוש בסוף סי' רלג, עיין שם.

ב. מסברא נראה שהצד השני שכתבנו נכון, שהרי רוב המניחים כסף בספרים הם בעלי הספר ולא משתמשים ארעיים, אבל לא מצאתי לכך מקור מפורש ולכן קשה להוציא ממון.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל