לתרומות לחץ כאן

שאלות שונות של השבת גזל

שלום לכבוד הרבנים החשובים יש לי כמה שאלות אשמח לתשובה מחילה על ריבוי השאלות פשוט רציתי לסדר את עניין הגזל בדחיפות.
1) הייתי עובד בחנות נעליים ובגדים ועושה הנחות לחברים באופן שעדיין החנות מרוויחה מהמכירה בלי ידיעת הבעלים למרות שאפשר לראות את הכל במחשב השאלה האם אני צריך שהבעלים ימחל לי/להחזיר את הכסף או שאני חייב פה רק משום משא ומתן שלא באמונה בין אדם למקום כי בכל זאת הוא לא הפסיד כסף לפי דעתי ואולי מספיק שאני ישים כמה מאות בקופה וזהו.
2) במסגרת העבודה הייתי מבזבז הרבה זמן כמו לדבר בטלפון ולהסתובב למרות שיש מצלמות ואני מניח שמנהלת החנות שהיא לא הבעלים יודעת מזה האם מספיק תשובה או שזה גזל.
3) היינו (העובדים) מבקשים מהמלצרים שבבית הקפה הסמוך כמעט כל יום כוסות עם קרח או מלח וכדומה ומשתמשים בשירותים של המקום האם זה גזל האחראית לא הייתה מקפידה ואחד מהאחמשי"ם כן היה מקפיד.
4) בעוונותי התגנבתי לסרט בקולנוע האם אני יכול להחזיר את הגזל ע"י קניית כרטיס ולקרוע אותו למרות שזה גורם לתפיסת כסא באולם.
5) אני רוצה להשיב למישהו גזלה אז שלחתי לו הודעה שאני חייב לו כסף מפעם לא אמרתי גזל והוא לא ענה לי האם אני צריך לרדוף אחריו או שעצם זה שהוא לא ענה אני פטור?

תשובה:

שלום רב,

1) בדיעבד, אינך חייב דבר.

2) אם מצוי עובדים שמבזבזים זמן בצורה כזאת, אינך חייב לשלם כסף, אלא תשובה.

3) אם האחראית לא הייתה מקפידה זה בסדר גמור. אינני יודע מה זה אחמשי"ם.

4) אם לא ישבת על כסא אתה יכול לשלם בדרך זו. אם ישבת על כסא, אפשרי לשלם בצורה זו רק בסרט שהנך מניח שלא נמכרו כל מקומות הישיבה. אפשרי גם לשלם לאחר שהסרט התחיל, או סמוך להתחלה כאשר נראה שהנך הרוכש האחרון.

5) אם הוא לא ענה לך, אתה פטור.

מקורות:

1) בדיעבד, בעל החנות היה מסכים גם למכירה במחיר זה ולא היה דורש ביטול העסקה. מאידך, מעולם לא נגמרה עסקה על הסכום המלא.

2) עובד חייב לעבוד במלוא הזמן, עיין שו"ע חו"מ סוף סי' שלז. עם זאת, כנראה שהעובד לא פוטר משום שהמנהלת סברה שעובד אחר לא יעבוד יותר טוב ויש הסכמה בדיעבד על תשלום מלוא המשכורת.

5) עיין בגמ' ב"ק דף קד ע"א שכאשר הנגזל אינו מבקש את הגזילה הרי זה כהסכמה להשאיר אותו כפקדון ביד הגזלן. אין הבדל בין אם יודע שהחוב הוא גזל או לא, בסופו של דבר הודיעו לו שיש חוב כספי.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל