לתרומות לחץ כאן

מים טמאים האם יכולים לשמש כחלק מהמקוה?

חרק או תולעת חי שנפלה לתוך מקווה שאין בה 40 סאה האם היא פסולה וצריכים לרוקן את המקווה ולמלות אותה מחדש. אדם טמא ששלח את כף ידו לתוך מקווה שאין בה 40 סאה האם היא פסולה וצריכים לרוקן אותה

תשובה:

שלום רב.

אכן מים טמאים אינם יכולים לשמש כחלק ממי המקוה ויש להחליפם, אולם כאשר הטומאה נגעה בהם בהיותם מחוברים לקרקע הם אינם נטמאים, שכלל יש בידינו שאין המשקין מקבלים טומאה אלא בתלוש ולא במחובר.

מקורות:

ראה גולות עליות פ"ב משנה ו, וע"ע שו"ת חתם סופר יו"ד סי' קצח וסי' ריג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יש לי בריכה מעל הקרקע שהגשם מילאו אותה ממש קצת ואיך שהוא נמצאו בתוכה תולעים וזבוב. אני הוצאתי אותם משם. אם הבנתי את כבוד הרב המים עדין טהורים, נכון.
    שאלה נוספת, האם המים כשרים אם לבריכה יש פילטר, ואני משתמש בה לנקות את המים.
    שאלה נוספת, אם רוקנתי את הבריכה ועל הבריכה ישנם כמה מים לפני שרוקניתי אותה וזזתי את הבריכה למיקום אחר ושוב פעם הגשמיים מילאו אותה האם המים הישנים עשו את המים החדשים לא כשרים כי הבריכה לא הייתה מחוברת לקרקע לפני שהגשמיים מילאו את הבריכה

  2. א. נכון. ב. בנוגע לפילטרים במקואות יש פולמוס גדול רבים מכשירים ורבים אוסרים משום חשש שאובים וחשש זוחלים. בשו"ת מנחת יצחק ח"ו סי' צב אסר, והגר"ע יוסף בספרו טהרת הבית ח"ג התיר, ובשבט הלוי בכמה מקומות מתחבט בכך מאוד ומצדד לחלק בין פילטר המצוי בקרקעית לפילטר המצוי בדופני המקוה, ויש בכך עוד אריכות רבה שאין כאן מקומה, ומכל מקום כתב בשבט הלוי ח"ד סי' קיז שלמיגדר מלתא ודאי אין להשתמש בפילטר במקואות. ג. במקרה כזה המים הישנים נחשבים שאובים ופסולים למקוה, ולכן כדי להכשיר את המקוה צריך שלא ישאר בהם ג' לוגין כמבואר במקואות פ"ג משנה ג. בכל מקרה אני מבין שכוונתך למקוה המיועד לטבילת גברים, שכן לטבילת נשים יש ללכת רק למקוה המפוקח היטב על ידי רבנים מוסמכים כדי שלא להכשל חלילה באיסורים חמורים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל