לתרומות לחץ כאן

מקום קביעת המזוזה בפתח רחב ובבית שער

השאלה מתחלקת לשלשה וכולם באותו נושא
1. היכן צריך לקבוע מזוזה בפתח לבית שעובי המזוזוות והמשקוף הוא גדול כגון שעוביו מטר או שני מטר – האם נדרש להניח שתי מזוזות ואם די במזוזה היכן יניחה?
2. כשהפתח לבית הוא פתח לפנים פתח כלומר ישנו פתח גדול ורחב עם מזוזות ומשקוף (העשויות מכותלי הבית עצמו ללא דלת) וכמטר אח"כ יש את הכניסה עם הדלת לבית – האם צריך להניח מזוזה גם בפתח החיצון ?
3. כשהפתח לבית הוא כנ"ל ,פתח לפנים פתח אלא ששני הפתחים הם שוים בגודלם וקבועה בהם דלת עם מזוזות ומשקוף ובין הדלתות יש מעין הול קטן האם שני הפתחים חיבים במזוזה?

אהיה אסיר תודה לקבלת מקורות להלכה כדרככם בקודש

תודה ויישר כח

תשובה:

שלום רב.

א. כאשר הפתח רחב מאוד, יש להניח את המזוזה בטפח הסמוך לחוץ. אולם, יש להקפיד שאכן אותו מקום אף הוא מתחת למשקוף, לעיתים מצוי שמידי הפתח רחבים מאוד והמשקוף צר יותר. כאשר הפתח רחב יותר מאמה [כחצי מטר] הסתפקו האחרונים אם צריך שתי מזוזות כדין בית שער או שדי באחת, וראוי להחמיר לקבוע את השניה ללא ברכה.

ב. כאשר במרכזו של הפתח הרחב יש צורת הפתח עם דלת, שם הוא מקום המזוזה, אף שהוא אינו הטפח הסמוך לחוץ.

ג. באופן הזה ההול נחשב בית שער וחייב במזוזה, ויש המחייבים אותו בכך אף אם הוא קטן ואין בו ד' אמות מרובעות, באופן זה יש לקובעה ללא ברכה. הפתח השני בודאי חייב במזוזה נוספת.

מקורות:

א. ראה מהרי"ל מנהגים הל' מזוזה, וביד הקטנה פ"ג ס"ק יט, שיש להקפיד שתהיה המזוזה מתחת המשקוף. בס' חובת הדר פ"ח ח"ג ס"ק א הסתפק, שמא אם רוחב המזוזות הוא פחות מג' טפחים יותר מהמשקוף אין צורך להקפיד בכך ביותר משום לבוד, אולם, לדשינא מסקנתו שאף באופן זה צריך להניחה תחת המשקוף ממש. על כך שמקום הנחתה בטפח הסמוך לחוץ, רא שו"ע רפה סעי' ב. על הנידון אם צריך שתי מזוזות או אחת, ראה חובת הדר שם ס"ק ג.

ב. ס' מזוזת מלכים הלכה למשה ס"ק נז, וקובץ מבית לוי ח"ב תשנ"ג בשם הגרש וואזנר, וכ"כ בשו"ת שרגא המאיר ח"ג סי' ל.

ג. ראה שו"ע סי' רפו. וראה אריכות דברים בהגה' רעק"א שם סי"ג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל