לתרומות לחץ כאן

האם מותר להגיש אוכל לפני אדם שאינו שומר תורה ומצוות ולא יברך?

שלום לכבוד הרב, רציתי לשאול לגבי אדם שהגיע בשלב השידוכין לפגוש את הורי הכלה, והוא קנה מתנה שוקלדים, דא עקא שאינו יודע אם מברכים ההורים על האוכל, האם יש לחוש למה שכתב מרן בסימן קסט ס"ב שצריך לידע, או שמא יש להקל מפני דרכי שלום, כמובן שהוא מתבייש לחקור אם הם מברכים, כי חושש ממבוכה ועוד דברים לא נעמים, השואל ספרדי, תודה מראש

תשובה:

שלום רב.

ראשית, במקור אותו ציינת כתב המשנה ברורה, שהדין הזה אמור רק בשמש שמתוך טירדתו מצוי מאוד שישכח לברך. אולם, בסתם בני אדם, אם אינו יודע אם הם מברכים מותר לתת להם אוכל או משקה, ורק אם הוא יודע בבירור שאינם מברכים הדבר אסור. ממילא במקרה שלך אני מבין שיש להקל. מלבד זאת, ידועה הוראתו של הגרש"ז אויערבך זצ"ל, שכאשר הנסיבות מחייבות להגיש כיבוד, כגון פועל שבא לעשות אצלך עבודה ממושכת בבית ורגילים להגיש לו קפה או מים, אין איסור לעשות זאת, משום שאם לא תגיש לפניו עלולים לבוא לידי איבה. גם במקרה שלך, אם מקובל להביא דבר מאכל כל שהוא וכשתבוא בידים ריקות זה יהיה קצת משונה בעיניהם, אין בכך איסור.

מקורות:

ראה שו"ת מנחת שלמה ח"א סי' לה, וכדבריו בשו"ת שבט הלוי ח"ד סי' יז ובח"ב סי' קלח, וע"ע שו"ת שבט הקהתי ח"ד סי' שכט.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. אם זכרוני אינו מטעה אותי זו תגובה שחוזרת על עצמה מידי שבוע שבועיים… הסברנו את דעתנו וזה בסר לא להסכים איתנו, אבל אין צורך לומר זאת שוב ושוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל