לתרומות לחץ כאן

אכל בטעות חלבי אחרי בשרי

ב"ה
שלום רב.
חשבנו שעוגה מסויימת היא פרווה, והגשנו ממנה לאורח בשרי, ורק אחרי שהלך נאמר לנו שהעוגה עצמה פרווה אבל הקרם בצד חלבי!!! הסתכלנו על העוגה שהגשנו לאורח וראינו שאכלו ממש מעט, ולא הגיעו לקרם.
איך לעשות על זה תשובה? והאם להתקשר לעדכן את האורח? אולי בכז נשאל אותה אם טעם מעט מהקרם?

תשובה:

שלום רב.

לדעת הנתיבות המשפט, אדם שעבר בשוגג עבירה מדרבנן אינו חייב לעשות עליה תשובה. ממילא, נראה שאין חיוב לדעתו להתקשר לאורח ולספר לו על המעשה. יתכן שהאורח אף נחשב אנוס על כך, כיון שסמך בצדק על מארחיו שלא יגישו לו דבר מאכל האסור באכילה. להבא, אני בטוח שתזהרו יותר, וזוהי הקבלה לעתיד החשובה ביותר.

מקורות:

ראה נתיבות המשפט ס' רלד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. מענין לענין באותו ענין. מישהו סיפר לי שאכל אוכל בשרי במסעדה בשרית, ואח"כ כשהוא יצא בלי שימת לב הוא קנה לקינוח ארטיק חלבי ובירך עליו שהכל, ואחרי הברכה לפני שהתחיל לאכול הוא נזכר שהוא בשרי, ולא אכל מזה – והסתפקתי שאולי עדף שיאכל קצת כי ברכה לבטלה זה לחלק מהדעות איסור דאוייתא חמור, והאכילה של חלבי אחרי בשרי זה רק דרבנן ואולי רק מנהג?

  2. בשו”ת יחוה דעת ח”ד סי’ מא כתב לחדש, שאדם שבירך על מאכל חלבי בתוך שש שעות לבשרי, כיון שיש מחלוקת בענין זה אם יש חובת המתנה שש שעות, אף שכך נפסק וכך נוהגים, יטעם מעט שלא תצא ברכתו לבטלה.

  3. מעניין לעניין באותו עניין. נערה הכינה סלט בצום גדליה האחרון בשביל ארוחה שהכינו לאחר הצום, ומתוך הרגלה רצתה 'לחטוף' איזה חתיכת מלפפון ולאכול כדרך הילוכה, היא בירכה ונזכרה שהיום צום – האם גם כאן הדבר הנכון הוא שהיא תאכל בגלל שהצום הוא מדרבנן וברכה לבטלה היא חשש דאורייתא?

  4. מי ששכח בתענית ציבור, שיום צום הוא, ובירך על מאכל, לדעת רוב הפוסקים לא יטעם מהמאכל, אלא יאמר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד, (ויש שכתבו שאם בירך על מאכל, עדיף להכניס מעט מהמאכל לתוך הפה, ולא יבלע מהמאכל אלא יפלוט מיד, אבל אם בירך על משקה, לא יכניס לתוך פיו).

    נזכר אחרי שהאוכל היה בפה, צריך לפלוט את האוכל מהפה, ולא לבלוע.

    אמנם יש מעט פוסקים שסוברים, שעדיף לבלוע פחות מכזית, כדי שהברכה לא תהיה לבטלה.

    מקורות

    עיין בשערי תשובה סימן תקס”ח סק”א שהביא בשם הברכי יוסף שבתענית יחיד אם שכח ובירך על מאכל יאכל פחות מכזית, והתענית עולה לו והביא שם שיש חולקים אבל הברכי יוסף מכריע שיאכל פחות מכזית וכנ”ל. ועי”ש בשערי תשובה שמסתפק איך הדין בתענית ציבור, שהרי תענית ציבור הוא חובה מדברי קבלה, ולמעשה הוא נוטה לומר שאסור לטעום, ובאמת שהעניין תלוי במחלוקת הראשונים המפורסמת אם האיסור לברך ברכה לבטלה, הוא מדאורייתא או מדרבנן, (שלדעת הרמב”ם אסור מדאורייתא וכן פסק השו”ע בסימן רט”ו אבל לדעת התוס’ בר”ה ל”ג אינו אסור אלא מדרבנן, ועיין במשנה ברורה סימן רט”ו סק”כ שכתב שכן דעת כמה וכמה ראשונים), דאי איסור דאורייתא הוא, נראה שצריך לטעום כדי לא לעבור על איסור דאורייתא, ואם הוא איסור דרבנן, לא יאכל כדי שלא יבטל תענית שמחוייב בו מדברי קבלה.

    ולעניין הלכה בתענית ציבור דעת רוב הפוסקים שעדיף שיתקן את הברכה על ידי שיאמר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד, כך כתב המהרש”ם בספר דעת תורה וכן מבואר בשו”ת משנה הלכות ח”ז סימן פ’וכ”כ הכף החיים ס”ק ט”ז בשם כמה פוסקים.

    אמנם דעת בשו”ת יביע אומר ח”ב יו”ד סימן ה’ שמכיון שהספרדים נוהגים בכל מקום כדעת השו”ע ולדעתו ברכה לבטלה אסורה מדאורייתא, לכן עדיף לאכול מעט פחות מכזית כדי שלא יהיה ברכתו לבטלה.

    ומה שכתבנו שיש שכתבו שכדאי להכניס מהמאכל לפה ואח”כ יפלוט מיד כך כתב בשו”ת תשובות והנהגות ח”א סימן שכ”ט שיש לעשות כן משום שלדעת מקצת פוסקים אם אכל בכה”ג שוב אין ברכתו לבטלה. עי”ש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל