לתרומות לחץ כאן

פתיחת סתימה בביוב ותיקון נזקים שנגרמו

כמה שכנים הדרים זה למעלה מזה ונסתם הצינור למטה שיורדים שם כל המים המלוכלכים מכל הדיירים ועי"ז הגביה ובאו המים לתוך בית מי שדר למטה, והיה צריך לקרוא אומן לפתוח הצינור הנסתם, ויל"ע מי צריך לשלם לפתוח הצינור , וכן אם אירע איזה נזק להדייר שלמטה אם צריך כל השכינים דלמעלה להשתתף עם הפסידו?

תשובה:

שלום רב,

אינני יודע מה החוק והמנהג בארה"ב. החוק והמנהג בארץ ישראל הוא שכל הדיירים בבניין חייבים להשתתף בהוצאות פתיחת הסתימה, גם אלו שאינם משתמשים בצינור, אא"כ הנהיגו בבניין שרק המשתמשים בצינור חייבים להשתתף.

מצד עיקר הדין, כל הדיירים המשתמשים בצינור חייבים להשתתף, בין העליונים ובין התחתונים. אבל אם הזמינו אינסטלטור באמצע הלילה במחיר גבוה כדי לפתור את הבעיה מיד ואם היו ממתינים היו משלמים יותר זול, רק הדיירים שמעל הסתימה חייבים לשלם תוספת יוקר זו. כיון שהדיירים העליונים היו מנועים מלהשתמש בצינור עד לתיקון כדי שלא להזיק לדירת התחתון. ואם יש להם שירותים נוספים המחוברים לצינור אחר שלא קשורה לסתימה, רק הדייר שהמים עלו אצלו חייב לשלם תוספת יוקר זו.

לגבי הנזק שנגרם לדירת הדייר התחתון, העליונים פטורים מלשלם, מדין אונס גמור. חוץ מאם ידוע שמבוגרים השתמשו בצינור לאחר שנודע להם שיש סתימה. אבל קשה להוכיח איזה נזק הגיע משימוש לאחר הידיעה.

מקורות:

כן דעת הגמ"מ שפרן שליט"א שכל הדיירים המשתמשים עם הצינור, גם אלו שדירתם נמצאת מתחת למקום הסתימה, חייבים להשתתף בפתיחת הסתימה. והטעם הוא משום שצינור חייב להיות פתוח מלמעלה לאפשר חדירת אוויר, כך שכולם חייבים לפתוח את הסתימה. עיין עלון המשפט גליון 44 עמוד 7 תשובה טז.

לעניין פטור אונס על הנזקים שנגרמו, כן שמעתי מהגר"נ נוסבוים שליט"א וכן פשוט מסברא. ובפרט שהדיירים העליונים הם ברשות, עיין בשו"ע חו"מ סי' שעז סעיפים ו-ז

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל