לתרומות לחץ כאן

לשון הרע לתועלת אישית

שלום
אם מישהו סיפר עלי דברים מנקודת מבטו ובעקבות כך חברי חושבים עלי דברים רעים, מותר לי להתגונן ולספר להם מה קרה אפילו אם אותו בנאדם יצא לא בסדר בגלל זה?

תשובה:

לכאורה מותר. ועדיף לפני כן לבדוק אם ניתן לעשות זאת ע"י בקשה אדם שיתקן את העוולה שגרם. ראה במקורות.

מקורות:

ראה בחפץ חיים כלל י' סעי' יז אם נעשה דבר שלא כהוגן, וחבירו שואל מי עשה זאת, יכול לומר אני לא עשיתי זאת. וראה שם בבאר מים חיים (אות מג) שדן באופן שאם יאמר כך ממילא יפול החדש על רעהו, ואין זה ברור לו שמותר לומר במקרה כזה. ויש לעיין בראיה שהביא שם.

בכל אופן, לכאורה נראה להביא ראיה שבאופן זה מותר. נפסק בשו"ע (סי' תרו סעי' א'): "עבירות שבין אדם לחבירו אין יום הכיפורים מכפר עד שיפייסנו, וכו' ואם אינו מתפייס בראשונה, יחזור וילך פעם שנייה ושלישית, ובכל פעם יקח עמו שלשה אנשים, ואם אינו מתפייס בשלשה פעמים אינו זקוק לו". והוסיף הרמ"א: "מיהו יאמר אח"כ לפני י' שבקש ממנו מחילה" אח"כ הוסיף הרמ"א כי המוחל לא יהיה אכזרי מלמחול. וביאר במשנה ברורה (סק"ו) שהסיבה שיש להודיע לפני עשרה אנשים "כדי לפרסם הדבר שמצדו לא יבצר".

כלומר, מכאן אנו למדים שלמרות שבעצם הוא מספר לשון הרע על חבירו, שהרי בא לפני עשרה אנשים ומספר שחבירו מסרב למחול לו, וכי אין זה לשון הרע? הרי זו אכזריות. אלא מכאן לכאורה יש ללמוד כי אם כוונתו היא להודיע שהוא נקי, מותר גם אם חבירו עלול להפגע מכך. אלא שכדאי להוסיף, כי ראיה זו היא רק באופן שחבירו הנפגע מהסיפור, בעצם פוגע בעצמו ע"י התנהגותו, במקרה שם בגלל שאינו מוחל, ובמקרה שלך בעקבות סיפורו.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל