לתרומות לחץ כאן

קבלן שפירש בעל פה כוונת לשון החוזה

שלום לכבוד הרב,
רכשתי דירה בהתאם להצהרת הקבלן כי שטח הדירה הוא 120 מטרים, ואף הוזמנתי לחתום חוזה כמקובל. לפני החתימה, שאלנו את נציג הקבלן, האם השטח הוא הברוטו או הנטו, ורק אז הוא טרח להודיע כי הוא ברוטו, בחושבי שהעסקה כדאית, חתמתי על החוזה. אך מסתבר כי אין העסקה כדאית בהשוואה של המחיר מול שטח הדירה [שהשטח נטו קטן מהברוטו יותר מעשרה אחוזים]. מכיוון שהחוזה נחתם, כבר אין אפשרות לחזור בי, אלא אם כן אשלם סכום נכבד לקבלן.
אך מסתבר כי בחוזה נכתב, ששטח הדירה הוא כפי שהקבל הציג מראש 120 מטרים וגם רוכשים אחרים הבינו שהוא מתייחס לשטח הנטו, בעוד שחוקי המדינה קובעים כי השטח הנכתב בחוזה צריך להכתב כנטו ולא כברוטו.
א. האם יש לי הזכות לתבוע את הקבלן עבור השטח שנכתב בחוזה – 120 מטרים? הקבלן מצידו אומר שזוהי טעות אנוש, והשטח האמיתי שאמור להכתב בחוזה פחות מכך.
ב. בהנחה שהקבלן מבקש ממני לחתום שוב על חוזה חדש, האם אני חייב לחתום?

אשמח לתשובתכם

תזכו למצוות.

תשובה:

שלום רב,

סליחה על האיחור במתן התשובה

א. אין לך זכות לדרוש 120 מ"ר נטו, מאחר שהקבלן אמר לך במפורש לפני החתימה על חוזה שהשטח הוא 120 מ"ר ברוטו.
ב. אינך חייב לחתום לו על שום דבר. אינך מחויב כלום מעבר לחוזה ועל החוזה כבר חתמת.

מקורות:

לעניין גודל דירה שלא התאימה עיין כאן.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מדוע שמדינא דמלכותא לא נסמוך על החוזה הרי בדיוק בשביל ה׳חוכמות׳ מהסוג הזה קיים חוק מכר דירות שקובע דברים שאי אפשר להתנות עליהם. ואף אם תאמר שבתנאי שבממון תנאו קיים כאן שחתמו לאחר התנאי על חוזה שאומר (לפחות לפי הפירוש המשפטי הסביר) דבר אחר מהסיכום בעל פה לכאורה ראוי לומר שהחוזה מחייב ולא הדיבור בעל פה.

  2. אינני שולל את הטענה של דינא דמלכותא, עיין מה שכתבנו כאן. אבל במקרה זה לא ברור לי שלפי החוק הפרשנות בעל פה (כאשר הקונה מודה שפורש כן) אינה גוברת על הפרשנות של החוק. החוק (חוק מכר דירות סעיף 7א) אכן אינו נותן להתנות כנגד החוק לטובת הקבלן, אבל במקרה זה לא מדובר בהתניה נגד החוק אלא בפרשנות האמור בחוזה.
    אגב, החוק (תוספת לצו מכר דירות (טופס של מפרט)) מגדיר את שיטת החישוב של גודל הדירה בלשון זה: "השטח הכלוא בתוך המצולע הנוצר על ידי הקווים העוברים על פניהם החיצוניים של קירות החוץ של הדירה". אינני מבין על בסיס מה החליט השואל שכוונת החוק לגודל נטו, גם אינני יודע למה מתכוון השואל במילים נטו וברוטו.
    לתועלת הקורא אוסיף קישור למאמר משפטי בנושא זה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל