לתרומות לחץ כאן

בענין דין פילגש

שלום רב

רציתי לדעת מהו הדין אם אדם מייחד לו פילגש כיצד זה נעשה ואם בימינו נוהגים לעשות דבר שכזה –

כמו כן מהי המחוייבות של הגבר כלפי אשה שמוגדרת כפילגש ומחויבותיה כלפיו

האם כשהקשר נגמר היא צריכה גט לחומרה וכו'

בתודה…

תשובה:

שבוע טוב.

פילגש היא אשה ללא מחויבויות, לא של הגבר כלפיה ולא שלה לגבר, ולכן כשהקשר נגמר בודאי אינה צריכה גט כלל.

אולם לעצם שאלתך האם בכלל מותר פילגש או אסור, למעשה זה מחלוקת ראשונים, לדעת הרמב"ם דין פיגלש הותר רק למלך, ולא לשאר העם, ולכן לדעתו אדם רגיל שלוקח פילגש עובר על איסור דאורייתא. ולדעת הראב"ד פילגש הותר גם לפשוטי העם. בשו"ת שאילת יעב"ץ (ח"ב סי' טו) האריך בענין, ונטיותו הוא כי מעיקר הדין מותר פילגש גם לפשוטי העם. אולם כמעט כל הפוסקים חולקים בענין.

כדאי רק לעיין בספר שו"ת זכר יהוסף סי' לח (רבי יוסף זכריה שטרן, גאון נדיר, מרבני ליטא לפני יותר ממאה שנה, ספרו נדפס ע"י מכון ירושלים תשנ"ד) איך שלא חסך את לשונו בענין: "בהיות שכל יסוד דבריו על פי דברי השאילת יעב"ץ שתקע עצמו במחלוקת הראשונים מה שכבר נחתך הדין כהרמב"ם, ולדחות בזרוע דברי הריב"ש והרדב"ז בענין פילגש, וכבר לעזה עליו המדינה כולה, וכל צורב המתגלגל לדבר על אודותיו אשר כבודו בזה הסתר דבר. וכן בהיות מעלתו חושש לתקנת איש אחד, ולא שם על לבבו עד כמה הדברים מגיעים והקילקולים הרבים שיוכלו להסתובב מכאלה בכל העולם". אח"כ המשיך בתוקף בדבר האיסור בענין.

יצויין, כי הנזכר כאן הוא בענין עצם הדין אם הותר פילגש או לא. אולם מאחר שיש בענין זה חששות נוספים, כתבו הראשונים שודאי אסור להורות היתר בענין. ראה כאן בענין זה

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל