לתרומות לחץ כאן

הפרשת מעשר כספים מפיצויי-פיטורין, למי לתת

שלום רב לרבנים.
תבוא עליכם הברכה.
פוטרתי מהעבודה לפני כמה חודשים וקיבלתי פיצויים ממקום העבודה. היום אני בחור בישיבה לומד ולא עובד ז"א בלי קצבה כל שהיא בנתיים חי ע"ח הפיצויים.
1.  האם צריך להפריש מעשר? וכמה? (הייתי נוהג להפריש 10% מהמשכורת)
2. למי אני יכול לתת את המעשרות? (ת"ח? עניים? רבנים? משפחה?) יש לציין היום אני גרוש עם 2 ילדים בני 10 ו18 שחיים עם האמא שמקבלת ממני מזונות. האם גם להם זה מעשרות?

בריאות איתנה.
שבת שלום ומבורכת.

תשובה:

1. במקרה זה אינך חייב להפריש מעשר, משום שאין לך פרנסה בריווח, אבל תהיה לך מצווה גדולה אם בכל זאת תפריש מעשר(10%), לא תדאג על המחר ותסמוך על הברכה שהקב"ה מברך את המפרישים מעשר מכספם.
2. אי אפשר לתת לילדים מכספי מעשר, משום שמדובר בכסף שהתחייבת על פי פסק דין ואי אפשר לשלם חובות מכספי מעשר. האפשרות המובחרת ביותר היא לתת מעשר לת"ח עניים (ולצערנו מצויים כאלו בשפע). רב עני עדיף מאשר ת"ח שאינו רב, אבל בדרך כלל הרבנים אינם עניים כל כך כמו אברכי כולל.

מקורות:

1. לעניין מי חייב במעשר עיין כאן.
2. עיין עלון המשפט גליון 30 עמוד א וגליון 33 עמוד א. בשו"ת אגרות משה יו"ד ח"ג סי' צד שיש עדיפות לתרום לבעלי הוראה או ללומדי הוראה מאשר ללומדי תורה אחרים.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. שוב ראיתי בשו"ת מנחת יצחק ח"ו סי' קא שמביא פוסקים שאפשר לפרנס ילדים מכספי מעשר. ומסקנתו שאף מי שאין לו יותר ממה שהוא צריך לפרנסתו ופרנסת משפחתו, עדיף להפריש מעשר ולהשתמש בכסף לעצמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל