שלום למעכ"ת
מתפלל בביה"מ רוצה לשמש משך ימי פסח הבעל"ט עם דייסא הנקרא בלע"ז QUINOA וחוששני לאלו האומרים שיש בזה גזירת קטניות, אם אפשר לתת לי חוו"ד בזה.
בברכת חג כשר ושמח
ב"י
תשובה:
שלום רב.
מה נכלל בגזירת הקטניות לא ברור. הקינואה הוא מוצר די חדש בארץ וברכתו אדמה.
אין אף אחד שיכול לאסור מוצר זה ואין אף אחד שיכול להתיר. הוא לא יותר גרוע מאורז. דגן הוא וודאי לא.
שבת שלום
הרב יוסף זריצקי
תודה
בברכת גוט שבת
התשובה תמוהה "אין אף אחד שיכול לאסור מוצר זה ואין אף אחד שיכול להתיר". אם אותו ירק לא נאסר אזי הוא מותר, אין צורך להתיר אותו. התרה נצרכת כאשר יש צורך להוציא דבר מהכלל. הכלל הוא שמה שאיננו חמץ הוא מותר, מה שהוציאו מהכלל אלו כל אותן מסורות שונות לגבי איסורים נוספים, כאשר אותם איסורים הם ספציפיים. יש פולנים שנוהגים שלא לאכול שום, וזאת מפני שבעבר היו מייבשים אותו בקמח. הטענה שלך שוות ערך לטענה כאילו יש צורך להתיר להם בצל. קינואה כלל לא יובאה לאזורים בהם חיו יהודים באשכנז, אזי בעיית שקי החיטה והזרעים שהתערבבו כלל לא הייתה קיימת, גם בעיית שקי הקמח לא הייתה קיימת עבור הקינואה (כי לא יובא). מעבר לכך, להשוות קינואה לאורז זו חוסר היכרות בסיסית עם הצמח והזרע המדובר, אורז בקליפתו מזכיר חיטה ולכן נאסר. בקינואה כל תינוק ידע להבדיל בין זרע של קינואה לזרע של חיטה או כל דגן אחר.
מעבר לכך, וגם אם נניח כי איסור הקטניות הוא כפי דעת המחמירים ביותר שייך לכל זרע קטנית חדש שיתגלה אזי עדיין מדובר בדעה מחמירה ויש מי שיתירו. דיון הלכתי מעמיק ורחב יותר בנושא המראה כי מעיקר הדין קינואה מותרת:
http://www.toraland.org.il/%D7%9E%D7%90%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%91%D7%9E%D7%A2%D7%92%D7%9C-%D7%94%D7%A9%D7%A0%D7%94/%D7%A4%D7%A1%D7%97/%D7%94%D7%A7%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%90%D7%94-%D7%91%D7%A4%D7%A1%D7%97/
אני לא כתבתי את התשובה אבל אני מסכים עם המסקנה של הרב המשיב, הכלל באיסור קטניות הוא שכל זרע שנאכל בעצמו ולא מה שגדל ממנו הוא בכלל גזירת קטניות, ראה רמב"ם כלאים סוף פרק א, וראה הגה' סמ"ק סי' רכג, ובס' מעשה רב להגר"א.
נכון מאד. אבל זו איננה מסקנת הרב שטוען כי לא נמצא מי שיאסור ולא נמצא מי שיתיר. אני אומר שלא רק שימצא מי שיאסור (לפי הטענה שאתה מעלה ומופיעה גם במקור שציטטתי) וגם ימצא מי שיתיר. ולכן התשובה תמוהה. התשובה מנוסחת באופן שבא לאסור מתוך ספק בלי לומר זאת במפורש
הבנתי והסכמתי ואמרתי שאת הויכוח הזה צריך לעשות מול הרב המשיב דבר שלא יתאפשר כרגע לפני החג.
השאר תגובה