לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

קטניות בכלי הפסח / אורחים ספרדים בפסח

שאלה:

בס"ד

ברכה ושלום.
שאלתי נוגעת לקטנית בפסח.
אישה ספרדיה(שבבית אביה אכלו קטניות בפסח) הנשואה לאשכנזי שאינם אוכלים קטניות בפסח, האם מותר להם בביתם לבשל בפסח בכלי פסח מאכלים עם קטניות לצורך אורחיהם הספרדים האוכלים קטניות? כמובן שהמארחים לא יאכלו מהקטניות.
כמו כן אם מותר – האם הם צריכים סירים המיוחדים לכך, שהם עצמם לא יוכלו להשתמש בהם בפסח למאכלים ללא קטניות?
אשמח לדעת מקורות

בברכה
מש"ש

תשובה:

שלום וברכה

ראשית נסביר את הכלל ההלכתי: אין להשתמש בכלי הפסח לבישול קטניות. בנוגע לכלים שהתבשלו בהם קטניות או הוגשו בהם נחלקו הדעות, והמיקל להשתמש בכלים כאלו כשלא באו בהם קטניות ב24 שעות האחרונות יש לו על מי לסמוך. בתוך 24 שעות יש להחמיר. בדיעבד, גם אם השתמשו בכלים לקטניות בתוך 24 שעות יש מקום להקל לאכול מהתבשיל.

ועכשיו לעצם שאלתך, אחרי שהבנו שלא להשתמש בזה בכלי הפסח, וגם אנחנו לא רוצים שיבואו למגע עם האוכל של אלו שאינם אוכלים קטניות, ולכן לא שמחים בכלל להכניס את הקטניות למטבח הפסח, אז אני מציע, שהאורחים יכירו את המאכלים הנהדרים שניתן לעשות מירקות ותפוחי אדמה, עוד לא שמעתי על מישהו שמת מרעב בגלל שיום אחד לא אכל אורז…

תבשלי להם בגאווה ובשמחה מה שאתם אוכלים וזה יהיה מעולה.

חג שמח.

מקורות:

הרמ"א בסי’ תנ”ג סעיף א’ כתב שאם נפלו קטניות בתוך התבשיל אין אוסרים את התבשיל בדיעבד כשזה מתבטל ברוב, אך כל זה לענין דיעבד, ולכתחילה אין לסמוך על ביטולים גם לענין קטניות ויש להגעיל כלים שבישלו בהם קטניות, ובהליכות שלמה פרק ד’ הערה 102 מובא שהגרש”ז אוירבך זצ”ל התיר להשתמש בכלים שבישלו בהם ספק קטניות לאחר מעת לעת ובגלל שהיו כלים רבים והיה הפסד גדול גם בלי הגעלה, ולכן לכתחילה אין משתמשים בכלים שבישלו בהם קטניות למי שאינו נוהג לאכול קטניות. אמנם בכף החיים תנג,כז כתב שאפשר לכתחילה לבשל בכלים אלו לאחר שעברו כ”ד שעות והטעם נפגם ואין לגזור אטו בני יומן כיון שאף בני יומן מותרים בדיעבד. על ההיתר בדיעבד,ראה שו”ת זרע אמת ח”ג סי’ מח, מהרלנ”ח סי’ קכא. הגרי"ש אלישיב התיר אף הוא בדיעבד להשתמש בכלים אחרי 24 שעות, ראה קובץ תשובות הגרי"ש אלישיב ח"ג סי' פא) אלא שלכתחילה בעוד הכלים בני יומן סבור הגרי"ש אלישיב שאין להשתמש בהן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל