לתרומות לחץ כאן

שאלות בענייני נכסי מילוג

1) אישה בעלת עסקים מתחתנת עם פלוני ומביאה איתה איזה ביזנס משגשג. הרי לכאורה הקרן שלה והפרות משעת נישואין שלו. (מדובר שבעלה גם משתכר).
2) אם זה נכון מה דין של כספים שיש לה בבנק שהיא הרוויחה מלפני נשואין, האם יש לבעלה שליטה עליהם?
3) מה דין במקרה שאישה התחתנה והתברר שיש לה חובות, האם בעלה חייב להציל אותה מחובות האלו מדין פדיון שבוים שהוא חייב לה, ואם החובות הם גדולים והוא רוצה לגרשה, האם יכול לטעון מקח טעות ולהתפטר מכתובה?
4) האם מותר לאישה לנהל חשבון בנק בנפרד מבעלה?
5) אם מותר, האם אישה יכולה להסתיר מבעלה כמות הכנסות שלה?
אם אפשר לתת גם מקורות לתשובות.

תשובה:

1) אכן כך, פירות העסק הן של הבעל. אבל האישה אינה חייבת לטרוח בניהול העסק אם זה קשה יותר מעבודה רגילה שנשים עובדות בזמנינו.
2) אם הבעל ידע מהכסף בשעת נישואין יש לו דין נכסי צאן ברזל שהם כהלוואה לבעל. ואם הבעל לא ידע עליהם, מיד כשיתברר לו יש להם (לקרן ולריביות שהתקבלו עד לאותו יום) דין נכסי מילוג ויש לקנות בהם דירה ודמי השכירות יהיו לבעל.
3) באופן כללי בעל אינו חייב לשלם חובות של אשתו מלפני הנישואין. גם במקום שיש צורך לפדות את האישה ממאסר, הבעל אינו חייב אם סיבת המאסר היא בגלל עבירה שהאישה עשתה לפני הנישואין. לא מצאנו שתהיה טענת 'מקח טעות' אם הבעל הוכרח לשלם חובות של אשתו, וגם לא מסתבר לומר כן משום שבדרך כלל אנשים אינם מגרשים את נשותיהם בגלל חובות.
4) אם היא לא מתכוונת להסתיר מבעלה, אין עליה איסור, אבל הבנק אינו רשאי לפי הלכה לאפשר לאישה לפתוח חשבון בנפרד.
5) אם הבעל נותן לה את כל מה שהוא מחויב, אסור לה להסתיר ממנו כסף שבעצם הוא שלו.

מקורות:

1) כל נכסי האישה הן נכסי מילוג. לעניין איזו מלאכה אישה חייבת לעשות עיין שו"ע אבן העזר סי' פ סעיף א.
2) כסף (או סחורה) שאישה מכניסה מוגדר כנדוניא שמן הסתם דינם כנכסי צאן ברזל. עיין רמ"א סי' סו סעיף יא. דין כסף שלא היה ידוע לבעל מבואר בשו"ע סי' צ סעיף יב.
3) דין חובות מלפני הנישואין עיין בשו"ע סי' צא סעיף ד. לעניין פדיון שבויים נחלקו הפוסקים אם הבעל חייב כאשר האישה גרמה לכך, אבל אם האישה שבויה בגלל עבירות מלפני הנישואין, לכל הדעות אין הבעל חייב לפדות. עיין בפתחי תשובה סי' עח סק"א.
4) אסור לקבל פקדונות מאשת איש מחשש שהיא מעלימה מבעלה, עיין שו"ע סי' פו סעיף א, אבל לא מסתבר שיהיה איסור על האישה אם היא יודעת בעצמה שלא תעלים כסף מבעלה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל