לתרומות לחץ כאן

החזרת דמי התיווך כשהתברר שלדירה אין היתר בניה

אדם שקנה דירה מחבירו על ידי מתווך ושילם דמי תיווך, ולאחר מכן התברר שלדירה אין היתרי בניה האם המתווך חייב להחזיר את הכסף?

תשובה:

בכל מקרה שהתברר שהיתה טעות בעסקה, המתווך חייב להחזיר את דמי התיווך, גם אם נחתם כבר זיכרון דברים. אך אם נחתם כבר חוזה מסתבר שלא ניתן לחייב את המתווך להחזיר את דמי התיווך.

מקורות:

אם עדיין לא נחתם זיכרון דברים ואף על פי כן שילמו הצדדים למתווך ושוב החליטו לחזור בהם מהעסקה, מצדד בשו"ת חקרי לב חו"מ סי' קלו שאין המתווך חייב להחזיר את הכסף. אבל אין לך בו אלא חידושו במקרה שחזרו ללא סיבה מיוחדת, ולכן פשוט שאם נודע פרט שלא היה ידוע בשעה ששולם למתווך, המתווך חייב להחזיר.

גם אם נחתם זיכרון דברים, כיון שלא מקובל לבדוק היתרי בניה לפני חתימה על זיכרון דברים, אלא העו"ד בודק לפני החתימה על החוזה, הרי זו טעות במקח וכאילו התברר שלא היתה עסקה מעולם והמתווך חייב להחזיר את הכסף שקיבל. עיין בספר פתחי חושן חלק שכירות פרק יד הערה יד.

במקרה שחתמו על חוזה אצל עו"ד, יש לעיין אם ניתן לבטל את העסקה על כרחו של המוכר בשלב זה, כיון שהקונה היה יכול לבדוק לפני שקנה, עיין עלון המשפט גליון 35 עמוד ב, וממילא גם אם הצדדים הסכימו לבטל את העסקה, מסתבר שלא ניתן לחייב את המתווך להחזיר את דמי התיווך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל