לתרומות לחץ כאן

טלטול כרטיסיה בשבת כלאחר יד לצורך אפשרות חזרה במוצאי שבת

האם מותר להכניס בנעל או בעגלה בערב שבת כרטיסיה כדי שתהיה אפשרות לחזור במוצאי שבת באוטובוס מהמקום אליו הולכים בשבת?

תשובה:

שלום רב.

אסור לעשות כן, ור' במקורות בטעם הדבר.

מקורות:

בכמה מספרי הפוסקים כתבו בפשיטות לאסור דבר זה וכן בשו"ת ציץ אליעזר חי"ד סי' ל"ז אות ב' וברבבות אפרים חלק ז' סי' שכ"ז ובשו"ת בית אליהו סימן ס"ג ועוד (אמנם בילקוט יוסף שבת ח"ב עמוד תנא שבמקום שיש עירוב המיקל יש לו על מי לסמוך). ואף שאין בזה טלטול מוקצה, כיון שנחשב טלטול בגופו, (ואין הנעל נעשית בסיס לדבר האסור, כיון שלכאורה זה טפל לנעל), ובטלטול בגופו מותר אפילו לצורך דבר האסור כמבואר בסי' שי"א ס"ה, ואף לחזו"א שם כשאינו מטלטל להדיא אלא הולך שרי. אלא האיסור בזה הוא משום הכנה משבת לחול, ובצ"א בחלק י"ט סי' י"ד שאלוהו במקרה שנותן את הכרטיסיה במנעלו לפני שבת הא אין בכך איסור הכנה, וכתב שם שההכנה היא בעצם ההליכה למקום בו יצטרך להשתמש בכרטיסיה בחזור (ודבר חידוש הוא), ועוד שעצם הלקיחה של הכרטיסיה כלאחר יד היא הכנה, ואין מועיל כלאחר יד להכנה רק לטלטול מוקצה ע"ש.

ובעגלה יש לאסור אף מצד טלטול מן הצד לדעת החזו"א כיון שנחשב שמטלטל גם לצורך דבר האסור וגם לצורך דבר המותר אמנם יש חולקים עליו בזה.

ולכאורה יש לאסור דבר זה מטעם נוסף, כיון שאמנם אין זה עושה בסיס את העגלה כיון שזה בסיס לאיסור והיתר שההיתר חשוב יותר, אך מבואר בפוסקים שהיכא שאפשר צריך לנער את המוקצה (יעוי' במ"ב סי' שי,כט אפילו באופן שטפל לבגד, ור' עוד במ"ב רסו,לה), והתירו רק אם יש פסידא בניעור (ר' במ"ב סי' רעז,יח), אך כאן אין פסידא בניעור אם ינער בביתו לפני שיוצא לדרך, אלא אינו מנער רק לצורך מוצאי שבת, וזה ודאי לא הותר בשבת.

ויתכן שאפשר למצוא עצה לדבר זה על ידי ייחוד המוקצה לשימוש היתר (כגון ייחוד כרטיס הרב קו לסימניה בספר וכדו') וישתמש בזה מדי פעם שימושי היתר, ופרטי דיני יחוד כלי מבוארים בשו"ע בסי' ש"ח-כב' ויהיה נחשב לכלי שלמלאכתו לאיסור ולהיתר שמותר לטלטלו לכה"פ לצורך גופו ומקומו. ויצטרך להשתמש בכרטיס במקום אליו הולך כדי לקרוא בו בספר בשבת ולכן גם לא יהיה בזה משום איסור הכנה.

ודווקא בכרטיס שייך יחוד, אבל כסף אף שגם בזה אפשר ליחד לעולם כמש"כ המ"ב סי' ש"ג ס"ק ע"ד מכל מקום בנידון דידן זה לא שייך כי הרי רוצה לשלם לאוטובוס בכסף זה ולא יכול לייחדו לעולם. ועוד דהחזו"א סי' מ"ב ס"ק י"ג חולק על המ"ב דבמטבע לא מהני ייחוד לעולם דאין דרך לייחד לכך ועתיד להמלך מיחוד זה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל