לתרומות לחץ כאן

צוואה לטובת האשה והיא נפטרה לפני המוריש, מי יורש אותה

אשתי נפטרה לפני כשלוש שנים. הוצאתי צו ירושה בבית דין רבני לאחר שילדי הסתלקו מירושת אמם. לפני חודש נפטרה חמותי שכתבה צוואה לפני פטירתה של אשתי ובו הורישה לה נכסי דלא ניידי.
ההקנאה היתה עם ההקנאות כדלקמן:  מהיום ואחר מיתה (ללא הסתייגות אם לא אחזור בי), קניין אודיתא והקנאה בעדים ובשטר שזה הצוואה בעצמה  וכן חכמי ספרד (כלומר השלשה, הצוואה הושלשה) וכן כל הקניינים המועילים.
השאלה היא פשוטה האם הנכס דהיינו הירושה נקרא מוחזק ואז אני בעלה זכיתי, או לא ואם זה שייך אולי לילדי או לאחיה?
תודה

תשובה:

שלום רב,

זכית בירושה שחמותך הורישה לאשתך.

אם חמותך כתבה לאשתך גם דברים שאין קנין נתפס בהם (כגון: נכסים שלא היו בבעלות חמותך כשהיא חתמה על הצוואה), לפי הנוסח המקובל בצוואות, זכו בהן ילדיך.

מקורות:

בעל אינו יורש את אשתו בנכסים המגיעים אליה לאחר מיתה. אך במקרה שנעשתה צוואה בנוסח הנ"ל, שהוא קניין מחיים (גוף מהיום ופירות לאחר מיתה) יוצא שהאשה זכתה בנכסים מחיים ובעלה יורש אותה. וכן פסק הרמ"א באבן העזר סי' צ סעיף א "כתבו לה מורישיה קרקע מחיים ופירות לאחר מיתה, הבעל יורש אותה קרקע ממנה". ועיין בח"מ שם סק"ד שהוא הדין אם מתה האשה בחיי המוריש ועיין בב"ש שם סק"ה (השני) ובאבני מילואים סק"א.
לעניין דברים שאין קנין נתפס בהם מקובל שכותב הצוואה מתחייב סכום כסף בשווי אותם דברים, או מתחייב בסכום כסף גבוה, אם לא יקיימו את הצוואה. דברים אלו אין הבעל יורש, כיון שהם חוב בלבד ודינם כראוי שאין הבעל יורש. עיין ב"ש ש סק"ה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל