לתרומות לחץ כאן

למה בנים יורשים ולא בנות?

שאלה:

שלום וברכה
כידוע בדיני ירושות שרק הגברים יורשים .
אני לא מצליח להבין למה ??למה אישה אמורה מופלאת לרעה ???
התורה לא חשבה על זה שבגלל זה שרק הגברים יורשים זה יכול לגרום לסיכסוך ולשינא במשפחות בעם ישראל ??

תשובה:

שלום וברכה,

בספרים [ראה משמעות זו בחת"ס אבהע"ז א, קמז] מובא ביאור על כוונת התורה שהבנים יורשים והבנות אינם יורשות. בעבר היה מקובל שלכל אחד יש נחלה, והבנים שהיו מתחתנים היו באים לגור בנחלה של ההורים. והבנות שהיו מתחתנות היו הולכים לגור עם הבעל בנחלה של ההורים של הבעל. ולכן רק הבנים יורשים כדי שהנחלה תישאר בבית אביהם ולא תעבור למשפחות אחרות. והבת גרה בבית בעלה והוא יורש את אביו. אלא שהתורה אמרה שבת לא יורשת כלל, ולכן אין לנו לחלק בין קרקע למטלטלים ובכל מקרה בנות לא יורשות, למרות שהעיקרון של התורה כדי לשמור על הנחלה.

במשך הדורות תקנו תקנות [שטר חצי זכר] שהבנות יקבלו כמו הבנים במטלטלים, אבל לא היו מקנים לבנות מהקרקעות, כדי לשמור על הנחלה של ההורים שיש בזה כבוד למשפחה שהנחלה נשארת על שם המשפחה.

בזמנינו אין נחלה ומוכרים את הבית אחרי הפטירה של ההורים, ואין הבנות יורשות משום שהתורה לא חילקה בדבר, אבל אדם יכול לערוך צוואה הלכתית שמקנה לבנות חלק בירושה רגע אחד לפני המיתה, ובכך הבנים והבנות יורשים בשווה, וכפי שמובא על גדולי הדורות שערכו צוואה שגם הבנות יקבלו, וכן ראוי לעשות כדי שלא יתרבה מחלוקת. הורים שלא השאיר צוואה הלכתית, והבנים לא רוצים להתחלק עם הבנות, אין לנו לשנות מהתורה הקדושה והבנים יורשים לבדם.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. יש הסוברים שהבנות חייבות לחתום בחינם, ויש השוברים שיכולות הבנות לדרוש פיצוי של %10 ממה שהם היו אמורות לקבל לפי הערכאות. לא 10% מהירושה אלא ממה שהיו אמורות לקבל ואכמ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל