שאלה:
שלום. רציתי לדעת האם יש בהלוואה מגוי דין של "פריעת בעל חוב מצווה" או שזה נאמר רק לגבי הלוואה מיהודי? ושאלה בהמשך לזה: האם חברת אשראי גדולה (בבעלות ציבורית – רוכשי המניות שלה) נחשבת 'הלוואה מגוי' או 'מיהודי'? תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה,
פריעת בעל חוב מצווה נאמר רק ביהודי שלווה מיהודי. אבל בהלוואה לגוי לא נאמר דין של פריעת בעל חוב מצווה.
חברה שמחזיקה במניות, אם המניות הגדולות הינם של גויים, נחשב שהמניות בבעלות גויים. ואם יש יהודיים שמחזיקים במנייה שאחוזים גדולים – שיש למחזיק במניה זכות להביע דעה, נחשב שליהודי יש חלק בה. אבל אם היהודים מחזיקים במניות קטנות, ואין להם זכות להביע דעה בחברה, אין להם בעלות.
בהצלחה.
מקורות:
ראה קצות החושן סימן עג ס"ק ד שהביא בשם הכנה"ג שאם נשבע לא לפרוע חוב לישראל לא חלה השבועה כיון שמבטל מצווה בשבועתו. אבל אם נשבע שלא יפרע לגוי חלה שבועתו כיון שפריעת חוב לגוי אין בה מצווה.
תודה רבה.
מאידך ראיתי שהפקעת הלוואתו הוא מחלוקת תנאים אם מותרת אם לאו (ודנים מה שיטתם במקום חילול השם כו') משום שהוי כגזל הגוי או לאו.
עד שפוסקים נחלקו בפסק דין.
מהי ההכרעה למעשה?
בהלכ נפסק שהפקעת הלוואתו מותרת בגוי ובלבד שלא יהיה חילול השם. ראה שו"ע חו"מ סימן שמח סעיף ב.
השאר תגובה