לתרומות לחץ כאן

סתימה שנגרמה מחומר איטום וממגבונים

שאלה:

שבוע טוב לפני תקופה סתמתי מכסה ביוב ראשי בבנין עם חומר מסוים , ולאחר כחודש היה סתימה בבנין ואינסטלטור שהגיע אמר שראה חלק מהחומר שהיה בשימוש לסתימת המכסה ונפל לתוך הבור וכן מגבונים וכולי , ואין אפשרות לקבוע חד משמעית מה גרם לסתימה. ברצוני לדעת האם אני צריך לחשוש ולשלם את כל עלות האינסטלטור כיון שיתכן שכל הסתימה נגרמה בגללי , או שמספיק להשתתף בחלוקה שווה בעלות התיקון יחד ים כל הדיירים כיון שאין אפשרות לקבוע בוודאות מה גרם לסתימה. אבקש לדעת איך עלי לנהוג כיון שאני חושש מאיסור גזל של השכנים ואיני רוצה לגזול אותם ח"ו.

תשובה:

שלום וברכה,

מסתבר שאם נמצא מגבונים וגם חומר איטום, אז שני הדברים ביחד גרמו לסתימה, וכל אחד לבדו לא היה נסתם עכשיו. וא"כ יש לראותו כשניים שהזיקו ביחד שכל אחד שחולקים בתשלום. ולכן הועד הבית ישלם חצי ואתה תשלם חצי.

בהצלחה.

מקורות:

מסתבר שהנזק הגיע משתי הדברים – מגבונים וחומר איטום. וללא החומר איטום הייתה מגיעה הסתימה בעתיד. ויש לדמותו לגמרא ב"ק דף י ע"ב והשו"ע חו"מ סימן שפא גבי חמשה שישבו על ספסל אחד ושברו את הספסל וז"ל: אז אם ישבו עליה ביחד ונשברה תחתיהן כולם חייבים לשלם; ואם ישבו בזה אחר זה, אם לא היתה נשברת בלא ישיבת האחרון, הוא לבד חייב לשלם. ואם היתה נשברת בלא האחרון, הוא פטור. ואם לא היתה נשברת רק תוך ב' שעות, ועמו נשברה תוך שעה, אז רואין אם סמך עליהן ומנען לעמוד, הוא לבד חייב לשלם; ואם לאו, כולן חייבין (הכל טור בשם הרא"ש).

מבואר שאם השבירה הייתה באה אחר שעתיים, ובא אחר וקידם את השבירה, כולם חייבים בשווה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל