האם כאשר יש דין אפקעינהו יש עדיין חיוב כתובה?

רבני בית ההוראה
א' אייר ה'תשע"ט

שאלה:

שלום, אני מחפש מקורות בשאלה האם במקום בו חכמים עשו אפקעינהו ומבטלים הקידושין למפרע (במקרה שיש בעיה בגירושין, לא כשיש בעיה בקידושין) – האם הבעל מתחייב לשלם כתובה, או שמא כיוון שלא נחשבים נשואים אז לא צריך לתת לה כתובה.

תשובה:

שלום רב,

בפשטות ודאי שחייבים את הכתובה גם כאשר אמרו חז”ל שאם ניתן גט באופן כזה או אחר, זה מועיל מדין אפקעינהו. כי כאשר חז”ל הפקיעהו את הקידושין הכוונה היא רק לחלק הנצרך, ורק את האיסור תורה. ועדיין היא נחשבת לגרושה גמורה מדרבנן. ראה ברמב”ן כתובות ב,ב שברור שעדיין תהיה אסורה לכהן. לכן, גם כאשר הפקיעהו את חלק האיסור, עדיין חיוב הכתובה בעינה עומדת. וכך כתב גם בשו”ת ברית אברהם אבה”ע סי’ כא ס”ק ז’ שגם כאשר הפקיעו את האיסור, עדיין חיוב הממונות של הכתובה עומד בעינה והוא חייב כתובה. אגב, אחרת תמיד יוכל להבעל להיפטר מכתובה אם יגרשנה באופן של אפקעינהו כמו בביטול (גיטין לג) או באופן שזורק לה גט מחוץ לד’ אמותיה אבל עדיין קרוב יותר אליה שהיא יכולה לשמור על זה יותר ממנו שכתבו הראשונים בגיטיןן עח שזה מועיל מדין אפקעינהו, וזה לא יתכן שכך אדם יוכל להיפטר מחיוב הכתובה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *