קידושין וגירושין בשוטה

רבני בית ההוראה
כ"ט שבט ה'תשע"ט

שאלה:

בעזרת השם יתברך ובישועתו
הנושא שוטה.
האם אשה דמנצית חריפה תיחשב לשוטה.

על כן
א כיצד מקדשה
האם אומר לה ” הריי את…. ”
האם חייבת להושיט אצבעה.

ב כיצד מגרשה .. בדעתה .. לא בדעתה ..

ג האם יכול לשאת אשה נוספת על פניה
ללא ידיעתה ללא הסכמתה וללא עונתה

בתודה

תשובה:

שלום רב,

בהחלט בנסיבות כאלה היא מוגדרת כשוטה ואינה ראויה לקידושין כלל. אישה המתקדשת צריכה לדעת שהיא מתקדשת וצריכה להסכים לכך, בנסיבות אלה לא נראה שהתנאים הללו מתקיימים. (רק באפשרות שהאב משיא את בתו הקטנה, אינה צריכה לדעת כלום בנושא ויכולה להתקדש מדאורייתא אבל זה כמובן לא שייך כאן).

ב. אי אפשר לגרש אישה שוטה. ראה בסי’ קיט שלמרות שמדין דאורייתא אדם יכול לגרש את אשתו שלא מרצונה, אסור מדרבנן לגרש אותה אם היא ברמה שאינה יודעת לשמור על עצמה. ואם היא הגיעה לרמה שאינה יודעת לשמור על גיטה, גם מדאורייתא אינו יכול לגרשה (ראה שם סעי’ ו’ ובנושאי כלים).

ג. בתאים כאלה מתירים לו לשאת אישה נוספת גם ללא הסכמתה, אבל בפועל צריכים היתר מאה רבנים בשביל זה. ראה שם ובנושאי כלים. דוגמאות לכך יש הרבה מאד בספרי הפוסקים.

 

2 תגובות

    שלמה ירחי:

    בעזרת השם יתברך ובישועתו
    ראשית תודה מהירות התשובה והתשובה עצמה
    המשך השאלה …
    מה יקרה באם הלך ישראל שנתן עיניו באשה זו
    הביא שניי עדים כשרים
    וכך אמר לה
    שרה יקרה התינשאי לי בטבעת זו
    האם הינך מעוניינת להינשא לי
    ובאם אמרה כן
    שם לה הטבעת באצבעה ואמר
    הריי את מקודשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל
    ..
    מה יהיה דינם
    נשואים כדת
    לא נשואים ביכלל

    ובאם כן נשואים האם תיהיה לו אפשרות לגרשה
    ובאם לא
    אזיי לשאת אשה נוספת עליה

    סליחה על השאלות ההזויות
    תורה היא ולילמוד הנני צריך

    שאלות בנוסח רבי ירמיהו

    תודה רבה רבה
    משניכנס אדר מרבים בשמחה

    רבני בית ההוראה:

    בשמחה רבה. אבל התשובות לשאלות אלו כבר ניתנו. אם היא אכן בהגדרה של שוטה, לא מועיל לקדש אותה והיא עדיין פנויה לכל דבר ועניין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *