לתרומות לחץ כאן

שופר לחולה בראש השנה

שאלה:

בס"ד
שלום הרב!
1) בבית הכנסת יש ספר הפטרות שמסמנים בו את המקום עם מדבקה שמטרתה להישלף וכו'. שאלתי היא לגבי הכנה לשבת הבאה . האם מותר לסמן. מה ההגדרה של טרחא והאם זה נקרא טרחא ואז זה אסור?
2) לגבי תקיעה לחולה.(מדובר שהתוקע כבר יצא ידי חובה) מי מברך את הברכות (2 ברכות ביום הראשון) או ברכה אחת ביום השני (לדעת הספרדים ולדעת האשכנזים 2) האם התוקע או השומע?
3) אם השומע (שהוא חולה ותוקעים לו בבית) לא יודע לברך והוא אשכנזי ואני ספרדי שתוקע לו ביום השני הרי איני יכול לברך שהיינו?
4) ספרדי שתוקע לאישה שהיא חולה (אני יודע שהיא לא חייבת אבל היא רוצה) . האם אני צריך לברך או שהיא צריכה לברך?
5) האם כאשר אני תוקע לחולה אני צריך לעשות בנשימה אחת את השברים תרועה או להפריד בנשימה?

תשובה:

שלום וברכה

  1. על עצם השימוש בדבקיות בשבת ראה כאן, לגבי איסור הכנה, מסתבר שכאשר זה דורש חיפוש, יש לחשוש ואין לעשות זאת בשבת, אבל כאשר ההפטרה שלש בת הבאה היא ממש אחרי זו של שבת זו, וכך הדרך שמסמנים היכן שעצרו אין בזה הכנה ומותר.
  2. אם החולה יכול לברך בעצמו זה עדיף, אבל אם אינו יכול לברך והוא גבר ולא אשה – ניתן לברך עבורו. עבור נשים אין לברך.
  3. במקרה כזה לא מברכים, העיקר התקיעות.
  4. כנ"ל, אין לברך. אשה אשכנזיה מברכת בעצמה.
  5. ברמ"א כתב שנהגו בשתי נשימות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל