לתרומות לחץ כאן

קנית בית של יהודי במכירת פומבי

שאלה:

שלום להרב,

שאלה: אדם העושה בנדל"ן שאחת מפעולותיו בעסקים היא לקנות בית שנמצא במכירת פומבית דהיינו שבעל הבית לא היה בידו מה לשלם כל המשכנתא והבנק חסר לו חלק מסכום הבית וימכור בזול כדי לסיים לקבל מה שנשאר, כגון בית שווה 300 אלף דולר שהבעל שילם רק 150 אלף, והבנק החליט למכור בזול דהיינו רק במאה וחמישים אלף או קצת יותר אם יהיה הצעת מחיר, למי שירצה, בדרך מכירת פומבית אף ששויו 300 אלף. ובדרך כל הקונים משלמים במזומן (או השוויה לו כמו צ'ק בנקאי) מיד, והם הקונים בדרך כלל אנשי משקיעים בנדל"ן שאו ימכרו מיד הבית במחיר הרגיל דהיינו 300 אלף אם במצב טוב, או אם דורש שיפוץ אז ישפצו קצת וימכרו בקצת יותר וברווח קצת יותר אף שיקח קצת יותר זמן מלמכור מיד.

וזה האיש עסק בוקש ע"י לוקח אחד שמשקיע אצלו לקנות בתים באזור יהודי, איפה גם יש מכירות כאלה, ואז רוצה לדעת אם יש בעיה לעשות זה אם הבית שהבנק מוכר היא של יהודי שלא הצליח לשלמנה?

צדדי הספק הם, שבצד אחד היה מכר גמור בין היהודי והבנק עכו"ם, ושני צדדים ידעו בבירור כל התנאים במקרי כישלון התשלום משכנתא ובין בדין ביון צד תנאי שהתנו מגיע לבעל הבית שימכרו הבית , ולכם יקנו משהו שלכאורה אין שום בעיה לקנות ואין לו דין אצל בעה"ב ויחשב ככל אחד בשוק שקונה בית במצב כזה, ומדוע לא?

בצד השני, זה יהודי אחיו שנמצא במצב גרוע כזו שכל שילם ילך ולו לא ישאר כלום, ומן הטוב וישר היה לתת לו הלואה כדי להציל חבירו מן הבנק. מ"מ קשה שהוא גם צריך הכסף לעשות עסק לפרנס ביתו ולעשות חסד גדול כזה לא ירוויח כלום. והלוקחים שלו לא משקיעים בנדל"ן כדי לעשות חסד אלא לרויח הכי שאפשר. ומזה היה נראה יותר טוב להשקיע באזור העכו"ם כמו עושה.

מ"מ ע"פ הלכה מותר לו לעשות את זה? ושאלה שניה ששאל, כדאי?
יש לומר שיש מצבים שיכול להציל אנשים, כמו שכבר ביקשו ממנו עזרה, אבל לא שזה יהיה עסקיו יום יום, שהחברה מחפשת להרויח.

תודה ברכה והצלחה

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לקנות דירות מהוצאה לפועל בפרט אם המכירה נעשית ע"י הבנק, כיון שחתם והסכים על כך שאם לא יעמוד בתשלומים יוכלו למכור את הדירה כדי להשלים את המשכנתא.

ברור שמצווה גדולה להלוות ליהודי שמט ליפול, ומצווה להלוות גדולה ממצוות צדקה (שו"ע חו"מ סימן צז), וכ"ש במקרה כזה שהחבר מט ליפול. אלא שלא תמיד ניתן להלוות ויש קושי. ולכן הייתי מציע שילווה לחברו עם היתר עסקה ויגבה ממנו ריבית באחוזים גבוהים, דהיינו שאם ימכור את הדירה יאבד 50%, אז ילווה לו את הסכום של החוב עם ריבית של 10% – 15% כך ששניהם ירוויחו ויהיה לו מצווה גדולה שהציל את חברו.

בהצלחה ושנה טובה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל