שאלה:
שלום לרבנים למה תבשיל שלא מבושל בבין השמשות לא מוקצה אע"פ שבשבת נהיה מבושל ואילו נר שדולק בבין השמשות וכבה אסור לגעת בפמוט? האם זה משנה אם בדעתי להישתמש בפמוט בשבת לצורך היתר כגון להעמיד ספר? תודה רבה מראש
תשובה:
שלום וברכה
ההבדל הוא, שהקדרה שאינה מבושלת היא בכלל ההיתר של גומרו בידי אדם, כלומר, כיון שהמאכל עתיד להתבשל נחשב שלא הוקצה בין השמשות, משא"כ פמוט, שכיון שהשלהבת שעליו היא מוקצה מוחלט, כל זמן שהיא קיימת, הפמוט נחשב בסיס לדבר האסור, ולכן למרות שהוא עצמו חפץ של היתר, כיון שהוא בסיס לדבר שלעולם הוא מוקצה עד שיתבטל מן העולם, אין לו היתר כל השבת.