כיבוי הרכב בשינוי בנסיעה עם יולדת לבית חולים בשבת

הרב ירוחם ארלנגר‎
ד' אייר ה'תשע"ח

שאלה:

האם מועיל לכבות את הרכב ביד שמאל לעניין יולדת בשבת?

תשובה:

לכתחילה יש להעדיף נהג מונית גוי, אולם אם אינו בנמצא אפשר באמבולנס רגיל. רכב פרטי אם יש עדיף על אמבולנס, כיון שאת הרכב ניתן להשאיר בבית החולים ואינו חוזר למקומו, כך שממעטים במלאכות. כך גם חוסכים את החיוג בטלפון, רישום במד”א וכו’. כאשר נוסעים ברכב פרטי יש לרמוז לגוי שבסביבה שיכבה את המנוע, אין גוי, המיקל לכבות את המנוע בשינוי יש לו על מה לסמוך. אולם אינני בטוח שכיבוי ביד שמאל הוא שינוי, לעשות עם אחורי האצבעות וכדומה.

שיהיה בשעה טובה ובנקל!

מקורות:

לגבי כיבוי המנוע בשבת, ראה שמירת שבת כהלכתה פרק מ הערה קכט, שאין כאן כיבוי ממש אלא רק מניעת הניצוצות מלהתחדש. אמנם לדעת החזון איש יש בזה איסור תורה של סותר, מחמת סתירת המעגל החשמלי. ומכל מקום כיון שרוב הפוסקים נקטו שאין איסור בונה וסותר בחשמל, וידוע שחכמים התירו מלאכות דרבנן כמה פעמים משום הסברא שאדם בהול על ממונו, וכאן יש חשש שאם לא נתיר לו את כיבוי המנוע ימנע מלנסוע ברכבו וירבה מלאכות על ידי האמבולנס, וכמו כן יש חשש סכנה בהשארת מנוע רכב פועל במקום הומה אדם ללא נהג, המיקל לכבות בשינוי [שאז גם לדעת החזון איש אינו אסור אלא מדרבנן] יש לו על מה לסמוך. אך כאמור עדיף על ידי גוי.

4 תגובות

    אוריאל:

    למה צריך לרמוז לגוי שיכבה את הרכב, זה שבות דשבות במקום צורך גדול, ומותר גם לומר בפירוש שיכבה

    רבני בית ההוראה:

    בגלל החזון איש! סמכנו להקל במה שמוכרחים, אבל ודאי יש לחשוש לדבריו.

    נתנאל:

    מה לגבי החזרת הרכב לחניה אחרי הורדת האישה בבית חולים. הרי לא אפשרי להשאיר את הרכב בכניסה לביה”ח. האם מותר להחנות את הרכב? (בהנחה שאין גוי והיולדת לא יכולה לצעוד מהחניה לביה”ח)

    רבני בית ההוראה:

    מסתבר שכיון שהכניסה צריכה להיות פנויה עבור אמבולנסים וכדומה מותר לנסוע עודמעט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *