לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

ניתוק וחיבור מכשיר הנשמה בגרמא לצורך תפילה בציבור

שאלה:

חולה ALS שמחובר למכשיר הנשמה, שעובד על חיבור לחשמל ויש לו (למנשם) בטריה של 8 שעות, מעוניין בשבת ללכת עם המנשם לבית הכנסת. האם יכול לחבר מערב שבת לשעון שבת שבבוקר יפסק החיבור לחשמל ויעבור למצב בטריה, ועי"ז יוכל להוציא מהשקע (שלא פועל) וללכת לבית הכנסת ובחזור לחבר חזרה לשקע קודם שידלק, כדי שלאחר זמן יוכל לעבור למצב חשמל מהשקע (כי הבטריה לא תספיק עד מוצאי שבת?

תשובה:

שלום וברכה

ראשית אני מעריץ את ההתמודדות הזו השמחה והחיה יחד עם הקושי והכאב שבמחלה! הדבר מלמד אותנו שנפש בריאה יש לה עוצמה רבה לאיך ערוך מגוף בריא, ו'עבד ה' הוא לבדו חופשי' – במובן הרחב – הוא גם לגבי מאסרי הגוף!

לעצם השאלה: לגבי ניתוק המכונה מהשקע הנושא כבר יותר פשוט – אם כאשר החשמל מנותק אין שום פעילות חשמלית הכרוכה בכך במכשיר והוא כבר על בטריה ללא שום משמעות לחיבור לשקע [נורות וכדומה], הנושא שלנו הוא רק מוקצה, ולגבי טלטול מוקצה בשינוי ידוע שהמשנה ברורה התיר זאת, אמנם החזון איש החמיר, אבל מנהג העולם בזה הוא כמו המשנה ברורה, ובודאי כך נכון לנהוג כדי לאפשר לחולה לצאת החוצה לחוות את השבת כמו כל עם ישראל וכו', כך שאם יש גוי – הכי טוב, ואם אין – ינתקו בשינוי.

לגבי החזרת התקע לחשמל, כאן הנושא הוא גרם מלאכה, כיון שהמלאכה אינה ישירה ועכשוית והיא תתבצע בהמשך על ידי פעילות השעון. לכתחילה אנחנו נמנעים מגרם מלאכה בשבת כדברי הרמ"א הידועים בסי' שלד. אבל כיון שגם הרמ"א התיר במקום הפסד, וכאן יש גם צירוף נוסף, שהרי בשעה שהחולה חוזר לביתו הצורך לחבר לחשמל הוא כבר ענין של פקוח נפש, כלומר הנושא אינו גרם מלאכה בשבת, שכן באותה שעה זה כבר יהיה מותר בלי ספק, אלא שבהוצאת התקע בבוקר אנחנו מכניסים עצמנו לצורך של גרם מלאכה לצורך פיקוח נפש… זה כבר נראה לי שודאי יש להתיר במצב כזה, ואם יש גוי שיחזיר, זה כבר הרבה יותר קל, אבל גם בלי גוי מותר.

בפרט שהיציאה מהבית לתפילה ודאי מטיבה עם החולה, משפרת את ההרגשה ונותנת כח ושמחה להמשיך, וזה גם חלק מהנושא של "כל צרכי חולה" שעושים בשבת, כמובן בשינוי, כמו כל טלטול מוקצה וכנ"ל.

לאחר כתיבת התשובה פניתי להג"ר ישראל גואלמן שליט"א רבה של רמות א', וגיבה את הדברים.

שיהיו חיים מלאי שמחות ורפואה שלמה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום לכב' הרב ארלנגר שליט"א. על פי התשובה, החולה הנ"ל, שעושים כל צרכי חולה בשבת, מה הדין אם לצורך יציאה מהבית לתפילה כנ"ל, הניתוק ו/או החיבור לשקע כן מפעיל פעולה חשמלית, דהיינו מה הגדר, לעושים כל צרכי חולה שעושים בשבת, כשהעשיה מיטיבה עם החולה, משפרת הרגשתו, ונותנת כח ושמחה להמשיך. אלו דברים עושים ואיזה דברים לא עושים?

  2. בענין הזה ממש כל מקרה לגופו, הנאה עקיפה לא תתיר פעולה זו שהיא ממש מלאכה ולשיטת החזון איש גם מדאורייתא, על ידי גוי ישנ להקל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל