לתרומות לחץ כאן

שותפים שהתנו שהאחד יקבל שכר על העבודה, וחזרו בהם

שאלה:

שלום וברכה, ראשית רציתי להודות על האתר . זה ממש עזרה לשומרי התורה והמצוות .
רקע לשאלה : אני נכנסתי בשותפות עם שני אנשים לרכישת סחורה של חברה בפשיטת רגל ממפרק חברה ,עו״ד . ההליך הוא בצורת מכרז (שבהתחלה שמים 10% מערך ההצעה ולאחר מכן אם הוא הצעתו זוכה , הוא רשאי לשלם את 90% הנותרים . במקרה שהוא נסוג מהצעתו הוא מפסיד את 10%. לפני ששמנו את ההצעה סוכם כי אם נזכה אנחנו נמכור את הסחורה ונתחלק מהרווחים -קודם כל כל אחד יקבל את מה שהשקיע ואחר כך כל אחד (1/3 ) יתחלק ברווח . בנוסף סוכם כי אני אקבל בנוסף לרווח 5000₪ עבור העבודה שלי ( אני ביצעתי את כל הקנייה והמכירה ) . אנחנו שמנו הצעה וצרפנו לה 10% . הצעתנו זכתה . ביום התשלום של ה90% באו אלי השותפים ואמרו לי שהם דורשים שאני לא אקח 5000 ₪ רווח נוסף על עבודתי אלא רק את חלקי היחסי ברווח. הם אמרו שהם התכוונו כשאמרו אז שאקבל 5000 ₪ זה דובר אם יהיה רווח גבוה אבל אם לא יהיה רווח גבוה אז הם לא התכוונו לכך . אני בלית ברירה בגלל שאני כבר שילמתי 10 אחוז וגם הייתי באמצע העבודה הסכמתי בשביל שהעסקה תצא לפועל . בסופו של דבר קניתי את הסחורה ומכרתי אותה ברווח קטן . החזרתי להם את כל הכסף ששילמו קודם . לאחר מכן לקחתי 5000 אלף שקל ואת הרווח הקטן שנשאר 4200 ש״ח התחלקנו כל אחד שליש .. הם עכשיו באים בטענות שלא היית צריך לקחת את ה5000 ש״ח אלא להתחלק . האם הם צודקים ?

תשובה:

שלום וברכה,

אחרי שהתרו בך שלא לקחת רווחים אין לך לקחת רווחים יותר מהם. על העבודה שעשית עד שהתרו בך, הינך יכול לדרוש שכר טירחה. ואם היו לך הוצאות ממון מעבר לשותפים מחמת שאתה התעסקת, אתה יכול לדרוש זאת. אבל אין לך זכות לקחת לעצמך 5000 ש"ח.

בהצלחה.

מקורות:

יש לדון האם זכותם לחזור באמצע העבודה שלך, אך במקרה הנ"ל יש טעות בקציצת השכר, לא מסתבר שהשכר יהיה יותר מהרווחים, ולכן בטלה הקציצה, ולכן זכותם לחזור מהקציצה.

גם מדין יורד לא יכול המתעסק לקחת, לפי מש"כ בערוך השולחן סין שעה סעיף יב שאם התרה בו בעה"ב לפני העבודה אינו יכול לתבוע שכר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל