לתרומות לחץ כאן

עניני ראש השנה

שאלה:

בס"ד
שלום רב
1.האם מותר לי באופן חד פעמי (בלי נדר) בשני ימי החג, לאכול דג בהכשר רגיל של רבנות במידה ואני לא משיגה דג בהכשר מהודר יותר ? ואיזה הכשרים דג קרפיון צריך ? מה נחשב מהודר ?
2. בליל ראשון של ר"ה יש לאשכנזיה , קודם להדליק או קודם לברך ? ומה לעשות בליל שני ? להדליק אחרי צאת הכוכבים של יום א' דראש השנה או לפני השקיעה ?
3. שמיעת שופר לבחורה בראש השנה בבוקר של 2 ימי החג – חובה ?
4. אדם שלא מרכיב משקפיים בד"כ והראייה בסדר ברוך ה' . אבל אוצה לשים ליופי כשיוצא מהבית , האם מותר לשים ביום טוב וללכת מחוץ לבית לבית הכנסת ? האם זה מוקצה ?
5. אני מברכת שהחיינו בקידוש. אז הבנתי שאין אני רשאית לברך בהדלקת הנרות. השאלה שלי היא , האם בליל שני של ב' דראש השנה שוב יש לברך שהחיינו בקידוש אבל לכוון לפתור גם פרי חדש ? והאם פרי חדש יכול להיות בשבילי תמרים ? כי לא אכלתי עדיין . ואם כן , האם אין לאכול מן התמרים בליל ויום ט' דראש השנה ?
6. האם כל מאכל מסימני החג ניתן לטבול במעט דבש , כמו גזר , גרעיני רימון , גלעת ? או שיש לאכול כמו שזה ?
7. ברכת יהי רצון , אחרי שטועמים מן הסימנים או לפניי ?
8. האם מותר להתקלח ביום טוב ? לכבוד שבת ? או שרק בערב החג של א' דראש השנה עש להתקלח במים חמים ולכפוף את הראש ולהתכוון לעשות זאת גם לכבוד 2 ימי החג וגם לכבוד שבת ?
9. יש לי חצאית שמיועדת בד"כ לחגים. אבל יצא לי ללבוש אותה כמה פעמים בימי חול כשיצאתי מהבית לפגישות מסוימות. האם מותר ללבוש אותה שוב בימים טובים ? בנוסף , יש לי חולצה עליונה שקניתי ואז החלטתי שהיא תהיה לחגים. השאלה האם מותר ללבוש אותה בחג , ומתחת ללבוש חולצת בסיס נקיה ומכובסת שנהגתי ללבוש בימי חול בלבד ?
10. יש לי כסף בקופת הצדקה ( להערכתי הגסה בערך 250-300 שח ) זה כסף שאספתי מתרומוצ שנתתי בערב שבת לפני הדלקת נרות וגם קצת כסף משאר הימים . האם מותר לתת את כל הכסף הזה לבית חב"ד ולהגיד שזה תרומה לכבוד החג ? כלומר האם כסף זה כשר לתרומה כתרומת חג ? או שיש צורך לתת עוד סכום של כסף בנפרד ?
11. אדם שאינו אוכל לוף / בצל / וכו' האם צריך עדיין לשים על השולחן ולבקש מבו משפחה שיאכל ממנו ואני אברך יהי רצון אחרי שיאכל ?
שנה טובה ומבורכת !

תשובה:

שלום וברכה

  1. על קרפיון לא הייתי ממליץ, כיון שיש שם בעיה של תולעים.
  2. ביום טוב קודם מברכים ואחרי זה מדליקים, אבל רק להעביר מאש קיימת ולא להדליק אש חדשה. ביום טוב שני מדליקים לאחר צאת הכוכבים, בערב שבת כמובן יש להדליק לפני השקיעה וכפי שמדליקים בערב שבת.
  3. נשות ישראל קיבלו על עצמן את תקיעת השופר כחובה גמורה.
  4. אין כל בעיה, בתנאי שיש עירוב [בשבת, בחג מותר בכל מקרה].
  5. אל תברכי בהדלקה אלא בקידוש כשיש פרי חדש לפניך, על תמרים אפשר לברך רק אם הם טריים, פירות יבשים לא מברכים עליהם שהחיינו, צריך פרי עונתי חדש. כמובן שאם את רוצה לברך על פרי חדש אין לאוכלו ביום הראשון ולכן יש נוהגים לאכול רימון רק ביום השני ולברך עליו.
  6. מה שעושה לך טוב.
  7. בראשון שמברכים עליו העץ או אדמה יש לטעום קודם שלא יהיה הפסק, ובאחרים אפשר לפני הטעימה.
  8. על רחצה ביום טוב ראי כאן.
  9. מותר בהחלט ללבוש כל מה שנחמד לך.
  10. זה בסדר גמור.
  11. אפשר לומר את היהי רצון גם בלי לאכול.

שנה טובה ומבורכת!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל