לתרומות לחץ כאן

גרביים לנשים

שאלה:

במקום שהולכים בו בלי גרביים למשל איזור שהוא דתי לאומי אז זה הופך את זה למותר? כי זה מנהג המקום. זה כמו שבתימן היו הולכות עם מכנסיים?

תשובה:

שלום רב,

יתכן. אבל צריכים ללכת כפי הנשים הצנועות שם עם חצאיות ארוכות שלא יראה הרגל. ראה שו"ת אגרות משה אבה"ע ח"ד סי' ק'. אולם אם האישה אינה שייכת למגזר הזה ממילא זה כבר בולט ואסור.

 

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. לשיטת המשנ"ב אכן במקום כזה תהיה חובה ללכת בחצאית המכסה את הברך ותו לא. המשנ"ב קבע שרק הברך חייב בכיסוי, ומכאן ולמטה אין שום צורך בכיסוי, והוא תלוי במנהג המקומות. הפסק שלו התקבל על רוב גדולי הדור, וכולם מצריכים חצאית שתכסה את הברך (גרביים זה לא ממש כיסוי, אלא חומרא בעלמא).

    וכן דעת הגרש"ז אויערבאך זצ"ל. ראו בספר "מעדני שלמה", בזה"ל: "שאלתי את מרן… האם צריך לעורר את הנשים שם בענין לבישת גרביים. ואמר מרן, שחובת לבישת גרביים (כיסוי הרגל מתחת לברך) תלוי הדבר במנהג המקומות, ובמקום שלא נהגו ללבוש אין לגעור בהן… יש להן על מי לסמוך, שהרי דעת המשנה ברורה דלא הוי שוק".

    ומציין למשנה ברורה סימן ע"ה ס"ק ב', ע"פ פמ"ג משב"ז סק"א, דכיסוי מתחת לברך הוא דת יהודית ולא הוי ערוה בעצם, ובזה מהני מנהג המקום להתירו. ומציין להגרי"ח זוננפלד בשלמת חיים (מהדו"ח ט"ז סק"ח) ואגרות משה חלק ג' ק' אות ו', והגרי"ש אלישיב בקובץ תשובות חלק א' י"ג. כל אלה סוברים כך! והחזו"א האריך (באו"ח ט"ז סק"ח) וסיים שקשה להכריע בדבר.

    וכן כתב במנחת שלמה חלק ב' (סימן ק"ג אות ט"ו): "לענין שוק ידוע שיש סוברים שזה רק הירך… צריכים ודאי להקפיד שלא לצאת לרחוב בלי גרביים, אבל אין לגעור במקום שההמון הפשוט לא מקפיד על כך".

  2. האם מותר ללכת בלי גרביים במקום שכן מקובל ללכת עם גרביים אבל בצורה שלא ישימו לב לדוגמא עם חצאית ארוכה ונעליים…שרואים רק את קצה הרגל הנתונה בתוך הנעל ונוטים לחשוב שיש גרב (מקובל ללכת בגרביים שקופות)?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל