לתרומות לחץ כאן

התכתבות במוצ"ש עם אדם מחו"ל ששם עדיין שבת – האם לחשוש שמא הוא יהודי?

שאלה:

שלום ושבוע טוב,

רציתי לשאול שאלה שחשובה לי מאוד תשובתה:

אני כעת מתכתב עם אחד מחו"ל, מבריטניה. בשביל לעשות עמו עסק ולרכוש משהו.
פתאום חשבתי שכעת השעה שם שעתיים פחות מכאן ואולי וכנראה שאצלם עדיין שבת.

אין לי מושג מיהו האדם והאם הוא יהודי או לא.

שאלתי היא, האם אני צריך לחשוש שאולי הוא יהודי ולכן לחכות עוד כמה שעות או עד יום ראשון, כדי שלא אגרום לו לחלל שבת, או שהולכים אחר הרוב ורוב שם הם גוים?

מדובר באחד מהאתרים של המכירות ואני רוצה לרכוש משהו ממנו באתר איביי.

תודה רבה מראש.

תשובה:

שלום רב,

באופן עקרוני אתה צודק, לכאורה יש בעיה, למרות שרוב המכריע של תושבי בריטניה הם גויים. מ"מ מאחר שיש גם יהודים לא מעטים שם (ואפילו אם היו מעטים שהם מחללי שבת). יש כאן חשש "קבוע". כלומר, שאנו מסופקים על אדם מסויים האם הוא גוי או יהודי והוא קבוע במקומו, הדין הוא ספק – כל קבוע כמחצה על מחצה כמבואר בסוגיה בכתובות טו,א ועוד מקומות.

אולם כאן יש לדון אכן יש לך איסור ברור להתכתב איתו בהנחה שהוא אכן יהודי. מצד איסור מסייע לדבר עבירה, לכאורה ניתן לצרף לספר האמור האם הוא גוי או יהודי את דעת הש"ך ועוד פוסקים שאין איסור מסייע לדבר עבירה באדם שהוא ממילא מחלל שבת. ומצד איסור לפני עיוור, גם לכאורה לא ברור כלל שיש כאן איסור לפני עיוור משום שיתכן מאד שאם אתה לא תקנה או למכור לו, יהיו אחרים שיעשו את זה והתכתבו איתו בדיוק עכשיו. (אלא אם כן המצב הוא שאם אחרים יתכתבו איתו זה לא במקומך, אלא בנוסף אליך. ואז ההתכתבות איתך בהחלט יכולה להחשב לאיסור לפני עיוור.

 

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. ראה נזיר יב, וגיטין סד לגבי שלח שליח לקדש אישה ומת השליח שאסור בכל הנשים שבעולם, ולדעת הרמב"ן הוא מעיקר הדין משום קבוע, כלומר, כל העולם מותרות לו, אולם יש משפחה אחת שהיא אסורה לו. וגם התוס' רק כתבו שאין דין קבוע משום שאינו יודע במקומו ראה תוס' בנזיר יב, כלומר, מצד דין קבוע לא משנה מה כמות הרוב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל