לתרומות לחץ כאן

בסיס לדבר האסור – פמוטים על השולחן בשבת

שאלה:

בס"ד
שלום רב
האם מותר לבצע פעולות מותרות בשבת שגורמות למלאכות אסורות ? למשל אדם לבש בשבת בגד שנוצר בו חור כתוצאה מתנועות , ישיבה , התכופפות …
בנוסף , רציתי לדעת כיצד יתכן שמותר לשבת לייד שולחן השבת כשעליו נרות דולקים ולהשתמש בשולחן בשבת (בלילה) כלומר להניח כלים אחרי כניסת השבת וכדומה ? שמעתי , שבגלל זה יש מנהג להניח יין לקידוש וחלות מכוסות על השולחן לפני שמדליקים הנרות וכך השולחן הופך לכלי שמותר לשימוש בשבת . כיצד זה יתכן ? בנוסף , האם מותר להזיז ביד את המגש עם הפמוטים למחרת בבוקר בשבת כשהנרות כבו ?
ובכלל האם מותר להשתמש בשולחן המטבח , שולחן בחדר כשעל השולחנות הללו יש מכשירי חשמל ?

תשובה:

שלום רב

  1. הסברנו כבר הרבה פעמים בהרבה הקשרים שכאשר המעשה האסור אינו פסיק רישא – לא מוכרח שיקרה בפעולה זו, אין חשש.
  2. בהלכות מוקצה יש הגדרה שנקראת "בסיס לדבר האסור", כלומר, חפץ של היתר כמו שולחן שמונח עליו דבר מוקצה, הופך גם את השולחן למוקצה, ואמנם מותר להשתמש בו ולהניח עליו דברים אבל אסור להזיז אותו. כדי שהשולחן לא יהפך למוקצה, מניחים עליו חלות וכלים וכו' לפני הדלקת הנרות, ואז הוא נחשב "בסיס לדבר האסור והמותר", ומותר להזיזו. את המגש עם הפמוטים אסור להזיז כיון שהם מוקצה והמגש הוא בסיס וכאמור, ונחלקו הדעות האם מועיל להניח תכשיט וכדומה במגש לפני ההדלקה כדי שניתן יהיה לטלטל אותו בשבת מהטעם הנ"ל [צריך דוקא חפץ שיקר כמו המוקצה או נצרך מאוד להיות על השולחן בשבת], הגר"מ פיינשטין החמיר בכך  והגרש"ז אויערבך התיר, ראה ארחות שבת ח"ב עמ' קמח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל