לתרומות לחץ כאן

בסיס לדבר האסור בערימת כסאות שעליהן מוקצה

שלום כבוד הרב,
מה דין מוקצה המונח על כמה כיסאות? האם רק הכסא העליון ביותר נחשב כבסיס לדבר האסור או שמא כל ערימת הכיסאות חל עליהם דין של בסיס לדבר האסור?

תשובה:

שלום רב

במקרה כזה רק העליון הוא בסיס. הכלל בדין בסיס לדבר האסור, הוא שרק מה שמשמש את המוקצה נעשה בסיס, ולכן גם יכול להיות מקרה הפוך, כאשר אתה רוצה להניח חפץ מוקצה במגרה, אלא שבתחתית המגרה יש דבר היתר וממילא אתה מניח את המוקצה עליו, המגירה היא שנעשית בסיסי ואילו אותו דבר היתר אינו בסיס, כיון שהוא לא משמש את המוקצה ורק המגירה משמשת אותו, ראה משנה ברורה סי' שט ס"ק יח. וע"ע שמירת שבת כהלכתה פרק כ סעי' עא.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב.
    ראיתי בשו"ת אג"מ ח"ג סימן נא שכתב בפשיטות שדין בסיס שייך על כל מה שנמצא מתחת ומביא ראיה מדברי רש"י בדף נא וגם מסברא אומר כן.
    האם דין הכיסאות הוא שונה?

  2. הדין הזה שהביא האגרות משה ברור בכל הפוסקים, שם מדובר בטס שנמצא על השולחן ועליו הפמוטות, כך שהשולחן עצמו נצרך להחזקת הפמוט, אף אדם לא יניח את פמוטיו על הריצפה…. משא"כ בכסאות. לכן אמרתי שהכלל הוא שמה שנועד לשמש את המוקצה נאסר ומה שלא לא נאסר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל