לתרומות לחץ כאן

גיור תינוק ללא ההורים הביולוגים

שלום כבוד הרב,
אשמח אם תוכל לעזור לי במציאת שו"ת בעניין שתי שאלות. במידה וישנם אשמח גם למקורות מהתלמוד.
ראשית, האם זקוקים להורים בכדי לגייר על דעת בית דין כאשר הילד לא הגיע לגיל דעה?
שנית, אם ילד אסופי מגיע מישובים יהודיים או מאזור בו ישנם ישובים יהודיים רבים האם חייב בגיור או לא? האם מותר לגיירו?

תודה רבה, שבת שלום.

תשובה:

שלום רב,

א. יש מחלוקת בראשונים האם חייבים את דעת אחר ההורים כדי לגייר את הילד, או שמעיקר הדין אין צורך בהם. אבל ברור שלמעשה, בית דין לא מגייר עד שהילד יבוא לביה"ד ע"י אחד ההורים.

ב. אסופי, בדרך כלל הוא כשר לקהל. (אם אין ראיה שהושלך למיתה, אז חוששים על כשרותו). וגבי יהדותו זה תלוי אם מצאו אותו בעיר שרובם יהודים או גויים. ואם מצאו אותו בעיר שרובם גויים, מותר לגיירו ע"י ההורים המאמצים, כפי שנהוג היום בכל אימוץ מחו"ל.

מקורות:

א. דעת כמה ראשונים שאין מגיירים את הקטן אם ההורים (או אחד מהם) אינם מביאים אותו להתגייר. ראה תוס' כתובות מד ע"א ד"ה שנתגיירה והמרדכי יבמות סי' מ בשם הראבי"ה. ודעת הר"ן בכתובות ד ע"א מדפי הרי"ף שמועיל גם כשההורים לא הביאו אותו להתגייר. וכך נראה לדברי הרמב"ם (עבדים פ"ח ה"כ): "ישראל שתקף בגוי קטן או שמצא תינוק גוי והטבילו לשם גר הרי זה גר". וראה שם בלחם משנה מה שכתב.

בכל אופן, מחלוקת זו היא אם מועיל לגייר באופן זה, אבל ברור שסדר הדברים לכתחילה הוא שלפחות אחד מההורים בא לבית דין לבקש שיגיירו את בנו. וראה עוד כאן באות ו' מה שנכתב בנושא.

ב. דין אסופי הובא בשו"ע אבה"ע סי' ד' סעי' לא. ועיר שרובם גויים או יהודים, זנ מחלוקת ר' יהודה וחכמים ומשנה במכשירין, הובא בסוף פרק ראשון בכתובות. והלכה כחכמים כפי שהובא כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל