לתרומות לחץ כאן

נהג משלוחן של חנות הזיק את הסחורה, על מי האחריות

קבלתי מהחנות חפצים שקניתי ושלמתי כבר והנהג הגוי של החנות שמוביל החפצים להבתים הזיק את החפץ קצת על מי ההפסד, יכול אני להחזיר החפץ או צריך לקבל החפץ כמו שהוא.

תשובה:

שלום רב,

מצד הלכה לאחר שקיבלת את החפץ ושילמת את תמורתו הרי הוא שלך, והנך רשאי לתבוע את הגוי השליח בלבד שישלם לך את ההפרש שבין שווי החפץ לפני הנזק לבין שוויו לאחר הנזק.
אבל, ככל הידוע לי, בארץ ישראל נהוג שהחנות מחליפה חפץ שניזוק במשלוח (אם לא מסכמים מראש שהמשלוח אינו באחריות החנות) ואם כן חנות אכן חייבת להחליף. יש לברר כיצד נהוג במקום מגוריכם.

מקורות:

דיני קניין במשיכה בחצר המוכר הם בשו"ע חו"מ סי' ר.

היות והלקוח יודע שבעל החנות אינו מוביל את החפץ בעצמו אלא מוסר אותו לנהג גוי, אין על בעל החנות חיובי שמירה לאחר שהחפץ נמסר לנהג. עיין שו"ע חו"מ סי' רצא סעיף כב ובש"ך ס"ק לב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה
    שני שאלות
    א- האם מה שלוקחים החפץ מהמדף אין זה משיכה שהרי עדיין בחזקת בעלים עד שישלם ואחר שמשלם אינו עושה קנין רק תיכף בעל החנות ע"י הגוי שלו מולעחו להמאשין להובילו
    ב- המנהג בארץ ישראל כן הוא גם בארצה"ב והשאלה שלי אם הוא ברצון או באונס? והטעם?

  2. א. לכאורה קונים בקנין משיכה בתנאי שישלמו בסופו של דבר. כך שאין צורך לעשות קנין משיכה נוסף. בנוסף לכך, הרי במקום שאין חשש נשרפו חטיך בעלייה, כגון שהקונה מתגורר באותה חצר, כסף קונה (עיין שו"ע חו"מ סי' קצח סעיף ה) ולפי בנידון דידן, כיון שהקונה יכול לקחת תכף את מה שקנה (והרבה אכן לוקחים מיד בעצמם), ייתכן שכסף קונה. וצ"ע, כיון שלפעמים אומרים 'לא פלוג בתקנה' ואין כסף קונה אף שאין חשש שריפה.
    ב. אינני מבין למה יש להניח שהחנויות נוהגות כן באונס. כנראה שהן מעוניינות שהלקוחות ישתמשו בשירות המשלוחים ויקנו גם בכמויות גדולות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל