לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

אבן שנפלה מטבעת שלוש פעמים

בעלי קנה לי טבעת כסף משובצת אבנים. אחרי 3 ימים בערך נפלה אבן והתעוותה צורת הטבעת, החזרתי למוכרת לאחר זמן הביאה לי טבעת חדשה מאותו דגם,
לאחר 3 ימים שוב נפלה אבן (לא שטפתי ידיים עם הטבעת), שוב החליפה.
ועכשיו בפעם השלישית שנפלה האבן והתעוותה הטבעת, נתנה לי זיכוי. אחרי כמה שעות הודיעה לי המוכרת שהמעסיק שלה מסרב לתת זיכוי משום שבי האשמה. ועליה להחזיר לי את אותה הטבעת, שהכל בעצם באשמתי (עלות הטבעת 350 ₪).

תשובה:

שלום רב,

מדובר בשאלה עובדתית. אני מבין את המוכר למה קשה לו להאמין ששלושה פעמים האבן נופלת בדיוק אצלך. למעשה, לא ניתן לחייב את המוכר להחזיר לך את הכסף ולא לכבד את הזיכוי מחוסר הוכחות. אבל אם את בטוחה בעצמך שאינך אשמה בנפילת האבן בכל שלושת הפעמים, את יכולה לממש את הזיכוי מבלי שהמוכר יידע.

מקורות:

הכלל הוא שהקונה חייב להוכיח שהבעיה הייתה קיימת כאשר הוא קנה (עיין שו"ע חו"מ סי' רכד סעיף ב). בזמנינו, כאשר המוכר נותן אחריות למוצר, מסתבר שהלקוח נאמן לטעון שהמוצר לא היה תקין, כל עוד שאין בסיס לחשוב שהוא לא צודק. שהרי אחרת מה הועילה האחריות. במקרה זה נראה שיש בסיס הפוטר את המוכר מלהאמין ללקוחה. אבל אם הלקוחה בטוחה בעצמה, מותר לה לממש את הזיכוי מדין 'עביד איניש דינא לנפשיה' (עיין שו"ע חו"מ סי' ד) ובפרט שקיבלה את הזיכוי כדין על מנת לממש אותו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל