לתרומות לחץ כאן

דברי הזוהר שיש הכנס לבית הכנסת מעוטר בטלית ותפילין

ישנם הנוהגים לא להתעטף בטלית עד החתונה.
ויש דין בשו"ע הובא מהזוהר שיש להיכנס לבית הכנסת מעוטר בטלית ומוכתר בתפילין. האם צריך שניהם או טלית ותפילין או אחד מהם סגי כגון [בשבת] או להיפך [כנ"ל]?

תשובה:

שלום רב,

בודאי שאין כוונת הזהר אלא אם הוא לובש טלית ומניח תפילין, שיעשה זאת כבר מביתו ויבוא לביה"כ כשהוא מעוטר בטלית ותפילין. אבל אם אנו לובש טלית אם כן אינו שייך בזה, והוא מוכן לתפילה כבר ע"י התפילין בלבד.

מקורות:

על המקור שיש רבים באשכנזים שנהגו שלא ללבוש טלית עד לאחר הנישואין. ראה בספר תשב"ץ קטן תלמידו של מהר"מ מרוטנבורג כיון שכתוב (דברים כג יב) גדילים תעשה לך על ארבע כנפות ונסמך לו הפסוק כי יקח איש אשה מכאן סמכו בזה המלכות של אשכנז שלא להתעטף בציצית עד לאחר הנישואין וכן כתב הרא"ש בפירושו על התורה שם.

וראה עוד בספר מנהגי מהרי"ל הלכות נישואין שכתב: בדידי הוה עובדא שבחור הייתי ונשאתי גרושה ותיקנתי טלית חדש לנישואין ונתעטפתי בו מקודם הנישואין בשבועות לכבוד הרגל כי אמרתי מאחר שהורגלתי במדינות אחרים ללבוש ציצית מיום שנעשיתי בר מצוה ולא נהגתי בארץ מולדתי ריינוס שנוהגים שגם נערים גדולים אין מתעטפין בציצית עד שנושאין אשה וסמכוה לזה שכתוב גדילים תעשין לך וסמיך ליד כי יקח איש אשוו ואני שינתי כשאר ארצות ואמרתי דכבוד הרגל עדיף, ואחר הרגל אמר לי אמ"ץ מהרי"ל דשלא כדין עשיתי דיום חתונה עדיף לגבי בחור מכל רגל וכל כלים חרשים יחזיק לנישואין".

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. כמדומה שעיקר כוונת הזוהר לענין התפילין. לענין הטלית נראה מדברי הבית יוסף בסי' ח שאם אדם מתעטף בטלית קטן בביתו, אז אדרבה, יש ענין שאת הטלית גדול ילבש בבית הכנסת, ורק אם אין לו טלית קטן אמורים לגביו דברי הזוהר.

  2. אם אתה נוהג ללבוש טלית בתפילה, יש להכנס מעוטר בטלית ותפילין. ואם אתה נוהג רק להניח תפילין בלי טלית יש לעשות זאת לפני שאתה נכנס לביה"כ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל