לתרומות לחץ כאן

מדוע קיימת עדות אנשים שהמעידים על סימני גדלות באישה

שלום וברכה. יש דין בגמ' שעדים גברים מעידים על סימני גדלות בבת (ב' שערות באותו מקום). איך זה מסתדר עם גדרי הצניעות? תודה

תשובה:
שלום רב,

מעיקר הדין ודאי היה צריך ב' עדים, כמו לכל דבר שנשים פסולות להעיד.

שאלתך קיימת גם בגיורת שצריכה לטבול ומבואר ביבמות מז,א כי נשים מושיבות אותה במים עד צוארה, ואז נכנסים הדיינים לראות אותה טובלת. אמנם הם רואים אותה במים, אבל גם זה ודאי אינו בגדרי הצניעות. (ראה שו"ת אגרות משה יו"ד ח"ג סי' קיב, שאינם צריכים לראות אותה טובלת ממש, אולם ודאי שאין זה פשטות הגמ' והרמב"ם).

אלא שלמרות שההסתכלות באשה אסורה מן התורה כמבואר בדברי רבינו יונה (ש"ת שער ג אות סב) ובספר חרדים (לאוין פב) מ"מ איסור זה לא נאמר אלא כאשר מסתכל בה דרך זנות וכדו' אבל בהסתכלות הדיינים שכל תכליתה הוא כדי להבחין אם טבלה כהלכה אין בזה איסור כן מבואר בסמ"ק מצוה ל. ראה עוד בספר אפי זוטרי אבהע"ז סי' קיב כתב דבשם שמצינו לענין יין נסך שבזמן שבולשת בעיר לא חששו שמא נתנסך היין דמתוך שטרודים במלחמה אינם מתפנים לנסכו כך גם לענין הסתכלות באשה כל זמן שהם טרודים במצווה או במטרה המועילה אין בזה חשש.

אמנם במשנה ברורה סי' עה כותב כי במקומות המכוסים גם הבטה אסורה. אולם צריך לומר שאם יש צורך בזה, כמו בעדות על סימני גדלות, מותר.
ה
רבה הצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב. א. בתוס' שם מבואר שהדיינים אינם נכנסים לבית הטבילה אלא רק שומעים את טבילתה מבחוץ [עדות ידיעה ולא עדות ראיה]. ב. גם למנהגנו שהדיינים נכנסים פנימה נהוג להניח מחצלת גדולה על המים ורק ראשה של האשה מבצבץ כלפי חוץ. וראה בהרחבה בס' משנת הגר להגאון רבי משה קליין שליט"א. כמובן כדבריכם, גם זה לא ראוי לכתחילה על פי גדרי הצניעות ורק רציתי להוסיף שיש לעשות את ההשתדלות המירבית שגדרי הצניעות והפרטיות ישמרו במלואם.

  2. אכן כך ראוי לעשות. גם בעדות על סימני גדלות, ניתן לעשות ע"י נשים. השואל רק תמה מדוע נראה שניתן גם ע"י אנשים, הרי יש איסור מצד גדרי הצניעות, ועל כך היתה התשובה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל