לתרומות לחץ כאן

והדרת פני זקן כשאינו שומר מצוות

בס"ד
ידוע שיש מצווה של קימה מפני זקן שהגיע לגיל 70.
האם הדין מתקיים גם באחד כזה שהוא כופר בתורה,או שהוא מחלל שבת בפרהסיא?
שלכאורה הוא לא מכבד את הקב"ה,למה שאכבד אותו?וכי ראוי לכבד אותו?
מה הדין בגוי,האם יש גם מצווה לקום מפניו שהגיע לגיל 70?

תשובה:

החיוב לקום בפני זקן בן שבעים שנה הוא גם בעם הארץ ובלבד שלא יהיה רשע. לענין אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות בזמנינו נחלקו הדעות, יש סוברים שהואיל והם נחשבים לענין כמה דינים כתינוקות שנשבו דינם כעם הארץ ולא כרשע, ויש סוברים, שאין זה כבוד לקב"ה שאנחנו מכבדים בקימה אדם המחלל שבת בפרהסיא. להלכה, הכריע הגרי"ש אלישיב, שכיון שבלאו הכי אנשים מוחלים על כבוד זה, ניתן להקל שלא לעמוד בפני אדם שאינו שומרת מצוות.

זקן גוי, אין חיוב לקום בפניו אלא רק לסעדו ולסומכו, ואף זאת, יש אומרים שאינו אלא בגוי המקיים ז' מצוות שנצטוו בהן בני נח.

מקורות:

על החיוב לקום בפני עם הארץ ראה תוס' ורא"ש קידושין לב ע"ב, והובאו דבריהם ברמ"א יו"ד סי' רמד סעי' א, והוסיף שאם הוא רשע אין חיוב לעמוד בפניו. על ההגדרה של רשע לענין זה, כתב הבן איש חי: אלו הבריונים שיודע בהם שאינם מתפללים ואינם מניחים תפילין אינו חייב לקום בפניהם כלל. אולם, דבריו אמורים לגבי אנשים בזמנו שכולם ידעו משמירת המצוות, ומי מהם שלא הקפיד על תפילה ותפילין עשה זאת בזדון ליבו ודינו כרשע לכל דבר, אולם לענין זמנינו נחלקו הפוסקים, דעת הגרי"ש אלישיב שמן הדין חייבים לכבדם, אלא שרגילים הם למחול, ואילו הגר"נ קרליץ חושש שנתינת כבוד ליהודי מחלל שבת, מהווה זילזול בכבוד שמים.

על זקן גוי, ראה שו"ע שם סעי' ז. מקור החילוק בין גוי המקיים את מצוותיו לזה שאינו מקיימן הוא ביראים סי' רלג.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. לכבוד רבני בית ההוראה
    תודה על תשובתכם.
    הנה ספר בינה ודעת של הרב אדלר הוא על עניני מועדים ואינו מדבר על קימה והידור.
    אמנם מצאתי בספר תשובה כהלכה להרב מנחם אדלר עמ' קיח וז"ל כבוד והידור לזקן אינה נוהגת בזקן חילוני אף אם הוא בגדר תינוק שנשבה ע"כ
    א"כ עדיין אבקש אם אפשר לקבל המקור של פסקי הגריש"א זצ"ל ויבלחט"א הגרנ"ק שליט"א
    תזכו למצות

  2. יישר כח
    שם ראיתי מה שהבאתם בשם הגרנ"ק שליט"א אבל לא מצאתי שמביא כלום מהגריש"א זצ"ל לכן אבקש לציין המקור של דברי הגריש"א
    תודה רבה ושבת שלו'

  3. בס"ד נראה לי שמצאתי את המקור!
    הוא בספר "כבוד והידור" להרב יצחק אליהו הכהן אדלר מאופקים עמ' תמז בשם הגריש"א וז"ל שאנו מניחים שכל הזקנים מוחלים ולכן מסתפקים בעשיית הידור אבל מעיקר הדין (כלומר ללא המחילה) אזי גם לשיבה שהוא בגדר תינוק שנשבה היה צריך לקום מלא קומתו ע"כ
    (ספר זה הוזכר בבינה ודעת להרב מנחם אדלר עמ' רכג והוא גם המקור לדברי גרנ"ק שהביא שם).
    באמת נראה שהוקשה לגריש"א מדוע לא נוהגים לקום מלא קומתו מפני כל זקן ועל זה תירץ שמניחים שמוחלים אבל משמע שלגריש"א אין חילוק בין זקן שומר מצות לזקן תינוק שנשבה וצ"ע
    יישר כח

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל