לתרומות לחץ כאן

הזיק רכב בחניה ואינו יודע מי בעליו

שלום רב !
שאלתי היא , אשתי לפני כמה ימים לקחה את הילדה לגן ברכב והמום שם היה צר והיא חיכחה את הרכב ברכב חונה אחר , מרוב בהלה נסעה מן המקום ולא השירה פרטים מכיון שחשבה שהרכב החונה לא חונה בצורה נכונה על פי חוק , אך אחר כך שהגעתי למקום ראיתי שמקום חנייתו תקין על פי החוק .
מכל מקום אשתי הספיקה לראות שהיה שפשפוף מסויים ברכב של החונה שנכר לעין ( יש לציין שהיה רכב דיי חדש ואי אפשר לאמוד את התיקון של זה במידה והנ"ל החליט לתקן ) , שאלתנו היא האם יש מה לעשות בעניין כי אנו לא מאתרים את בעל הרכב החונה ?

תשובה:

שלום רב.

מעיקר הדין אכן נראה שהיא חייבת לשלם לבעל הרכב החונה שכן נזק כזה לרכב חדש יחסית אכן מוריד מערכו וכן עומד לתיקון וכפי שאמרת הוא חנה כדין כך שאי אפשר לפטור מחמת שהוא חסם את המעבר. אך מאחר ולא ניתן לאתר את הרכב החונה הייתי מציע לנסות לשים מודעה במקום שהנזק קרה שכן אולי הוא נמצא באזור ויראה אותה וכן לפרסם מודעה במקומון של השכונה או לראות ביום אחר באותה השעה.

אם כל זה לא עוזר יש מקום להעריך בערך כמה עולה תיקון שפשוף כזה ויעשו בו משהו ציבורי שאולי גם מי שנלקח ממנו יהנה מזה.

מקורות:

לעניין עשיית צרכי רבים כך מבואר בשו"ע חו"מ סי' שס"ו לגבי מוכסין ומי שרימה במידות ובמשקולות שגזל את הרבים ואינו יודע דיוק את מי יעשה הם צרכי ציבור כגון בורות מים ובזמנינו ספרים לביהמ"ד וכדו'. אולם לא ברור שתיקנו כן גם למזיק וכן בגזל לאחד ואינו יודע למי אפשר שלא תיקנו ורק לגזל את הרבים שיתכן והם יהנו מזה בסופו של דבר. ולכן נראה שאינו חייב לעשות זאת מעיקר הדין. ובכל אופן מידה ויתגלה אח"כ מיהו הניזוק יש לשלם לו ולא יצא במה שעשה בכסף צורכי ציבור. וע"ע פתחי חושן קנינים פ"ד סעי' י"ח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל