לתרומות לחץ כאן

אמונת חכמים – עד היכן?

יש לי רב שהוא ידוע בציבור ויש לו ישיבה בעיר שלי/ הלכות ומנהגים אני הולך על פי מה שהוא אומר, השאלה שלי היא על מה שכתוב שצריך לשמוע לחכמי התורה האם זה אומר שכל מה שאומרים לי אני צריך בעיניים עצמות או שיש מקום לשכל שלי גם איפה הגבול

תשובה:
השכל של התורה היא הרבה יותר גדולה וגבוהה משכל של אדם, וחכמי התורה הם אילו שקובעים מהי ההלכה, ואיך צריך לנהוג, ואין שום רשות לאדם להשתמש בשכל היבש שלו, ולהביע דעות איזה הלכה או מנהג מתאים לו לפי שכלו, ואיזה הלכה לא מתאימה לשכלו, אלא כל מה שאומרים חכמי התורה צריך לקיים. וכמו שכתבו בפרשה שלנו ועשית ככל אשר יורוך.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. ועשית ככל אשר יורוך. לפי חז"ל מדובר דווקא על בין הדין בלשכת הגזית.
    ואם אדם הוא בן תורה ועיין בהלכה מסוימת ודעתו הפוכה מהרב. למה שלא יעשה כפי דעתו.

  2. לא ניתן לתת כללים ברורים, בודאי הכל תלוי בנסיבות. אבל באופן כללי צריך להיות קצת צנוע… וכפי שכל אדם מבין שעיון בספרי רפואה לאדם שאינו מקצועי לא משתווה לרופא בעל שם ובעל וותק, וחוות דעתו משמעותית ומתקבלת ללא עוררין, כך גם לגבי פסיקה הלכתית, גם אם אני מבין את הגמרא באופן אחד והרב אלישיב או הרב עובדיה מבינים הפוך, אני אישית מבל את דעתם של אנשים שמבינים הרבה יותר ממני.

  3. אכן ישנם רבנים שידועים בחכמתם והוותק שלהם לייעץ לציבור הוא רב מאוד, וכבר אמרו התנאים (אבות ו א) ונהנין ממנו עצה ותושיה. ובפרט שיש פעמים שגם דברים מקצועיים צריכים בהם את השקפת התורה, ע"כ בוודאי שיש לשאול רב על כל דבר שיש להסתפק שמא יש בו דעת תורה וענין הלכתי או השקפתי כלשהו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל