שלום
חבורה שאופה מצות בכמות שכל משתתף יש לו שיעור חלה. האם להפריש בסוף האפיה לכולם ביחד או עדיף שכל אחד יפריש כיון שזה נעשה לחלק?
כאשר אין שיעור חלה לכל אחד אולם יש ביחד האם לצרף ולהפריש או עדיף לא לצרף וכל אחד ייקח את החלק שלו בלי להפריש
תשובה:
שלום וברכה
הבעיה בעיסה שעל מנת לחלק, היא רק כאשר לכל אחד יגיע בסוף חלק שאין בו שיעור חלה, אבל אם כל אחד יקבל בסוף חלק המחוייב בשיעור חלה, ניתן להפריש כבר בתחילה על הכל וכך לא יגיעו לידי מכשול שמישהו ישכח להפריש בביתו.
גם כשאין לכל אחד שיעור חלה, כיון שהכוונה היא לחלק את המצות לאחר אפייה ולא בעודו בצק, חייבים להפריש, ולכן עדיף גם לעשות בסוף צירוף סל, אלא שיש דיון בפוסקים אם מפרישים בברכה, לכן כדאי שאחד שלוקח כמות גדולה יותר מאחרים ויש לו שיעור חלה, יפריש משלו על של כולם לאחר הצירוף סל.
מקורות:
ראה בית יוסף סי' שכח ושו"ע שם סעי' ב ובש"ך וט"ז שם. על הנדון אם מפרישים בברכה, ראה משפטי ארץ פרק ב סעי' כז.
שלום ותודה
לכאורה אם היה שיעור בבצק וכל אחד לוקח פחות מסתבר שיצרפו אחר האפיה ויפרישו בלי ברכה כדי לצאת מן הספק.
אולם במצה מלכתחילה כל לישה אין בה שיעור אז למה לצרף בסוף כדי להיכנס לספק?
בלאו הכי מצרפים בסוף בקירור המצות ואריזתם, מסתבר שראית באפיית מצות כיצד זה מתנהל.
אנחנו אופים בחבורה מצומצמת ואין שום הכרח לצרף
אם תזהרו כל הזמן – אין הכי נמי..
השאר תגובה