לתרומות לחץ כאן

לתת חלה לכהן מיוחס

שאלה:

אני עכשיו לומד הלכות חלה, וראיתי שהש"ך וט"ז כתבו (בשם מהרי"ו ומהרש"ל) שאין נותנים חלה לכהן קטן (או גדול שטבל) בחו"ל היום, כי אין הכהנים מיוחסים ואין אנו יודעים מי הוא כהן אמיתי. ורציתי לדעת שהרי יש משפחות שהעולם אומרים עליהם שהם כהנים מיוחסים, ורציתי לדעת האם מותר לתת חולת חו"ל לכהנים מיוחסים (קטנים או שטבלו)?

תשובה:

מבחינה הלכתית כל הכהנים בזמנינו, ואף לפני 500 שנה ויותר, הם כהני חזקה בלבד ולא כהנים מיוחסים. יש שחזקתם טובה ומוסמכת יותר ויש שפחות, ולאלו שחזקתם ידועה ומוסמכת יותר נהגו לקרוא היום כהנים מיוחסים, אבל הלכתית עדיין אין כאן אלא חזקה בלבד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ראשית אין לאף אדם בעולם שטר יוחסין עד לאהרן הכהן. מדובר במשפחות שידועות מזה מאות שנים בחזקת כהונה, או שהם מיוחסים לכהנים ידועי שם, שמספרים שהיה להם כתב יחוס קדמון וכיוצא בזה. כל זאת עוד בלי שנוכל לבדוק שלא היה פסול בנישואין של אחד מאבותיהם הקדומים הגורם לצאצאיו לאבד את קדושת הכהונה. לכן, החזקה אכן קיימת, אבל עדיין אלו רק כהני חזקה.

  2. יישר כחך על התשובות. למה החמירו בהלכות חלה יותר משאר הלכות כמו נשיאת כפים, שסומכים על הכהנים לברך ברכת כהנים ולא אומרים שהם צריכים להביא ראיה שהם כהנים מיוחסים?

  3. משום ששם יש להם מצוה לברך ואי אפשר להמנע ממנה עד כמה שעל פי שורת הדין הם מוחזקים ככהנים. אבל אין חיוב לכהן לקבל חלה ולאוכלה. זאת מלבד חומר העוון שהוא בכרת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל