לתרומות לחץ כאן

הפרשת חלה מבצק המיועד לטיגון סופגניות

שאלה:

שלום לרבנים חלה שעשויה חצי לטיגון וחצי לאפיה ורק ביחד יש שיעור חלה יברך על זה? 2 עם בחלה זה לכמה נשים כל אחת סופגניה לוקחת האם אפילו ככה מצטרף לשיעור חלה או כיון שכול אחת לוקחת לעצמה לא מצטרף? תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

כיון שלא מברכים על בצק המיועד לטיגון בשמן עמוק, צריך שיהיה שיעור שלם בבצק המיועד לאפייה, ממילא זה מייתר גם את שאלתך השניה.

מקורות:

ראה שו”ע יו”ד סי’ שכט סעי’ ד ובש”ך ופתחי תשובה שם. הסיבה להחמיר ולהפריש, הוא משום שיטת רבינו תם, שסבר שעיסה עבה [כלומר בצק סמיך ולא נוזלי], אף שנעשה לבישול חייב בחלה, ואף שאין הלכה כדבריו ראוי להחמיר בכך לכתחילה. נידון מעניין הובא בפוסקים לענין קוגל אטריות שתחילתו בישול, ולאט לאט הנוזלים מתאדים והוא נאפה בסיר [אפייה אינה דוקא בתנור, אלא כל בישול ללא נוזלים נחשב אפייה לענין זה]. דעת הגרי”ש אלישיב שבגמר האפייה הקוגל מתחייב בחלה, אולם, מנהג העולם שלא כדבריו. לדברי הגרי”ש אלישיב, גם אם הפרישו חלה מהאטריות במפעל אינו מועיל, כיון שבאותה שעה היו מיועדות לבישול שאינו מחוייב בחלה, ויש להפריש שנית.

 

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. איני מבין את הפסק הזה!
    אם אופים אפילו מעט מהעיסה,כגון שרוב העיסה מטוגנת לסופגניות ושאר הבצק אפילו מעט נאפה, אפילו לחמניה בודדת, מפרישים חלה בברכה!! לבני ספרד על כל פנים זהו הדין.

  2. אתה צודק, וסעיף זה נשכח ממני. ומכל מקום ראה ש"ך שם שהביא מחלוקת אם מברכים על הפרשה זו שאינה אלא גזירה דרבנן. כך שלדינא זה היינו הך. יישר כח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל