לתרומות לחץ כאן

לדבר על כסף בשבת

רצית לישואל אים מותר לדבר על כסף בשבת ואים אפשר את התשובה המדיקת כי רב אחד אומר ליכן ואחד לא
תשובה:
השאלה לא כל כך מוגדרת, מה זאת אומרת לדבר על כסף יש כל הרבה דברים שאפשר לדבר חלקם אסורים וחלקם מותרים.
מותר לספר שאני (או חבר שלי) קניתי איזשהו חפץ בכך וכך כסף, בתנאי שהוא מספר דרך סיפור, ואין חשש שיבא מחמת כן לחשבן חשבונות.
וכמו כן אם יש חפצים שאינו מתכנן לקנות, והוא סתם מדבר על החפצים האילו שדבר זה עולה כך ודבר זה שווה כך, או שמספר שפלוני השקיע כך וכך כסף בחברה זו, וכל מיני דיבורים כאילו שמספר בתור חדשות, ולאף אחד מהמדברים והשומעים אין (ולא יהיה) שום תועלת אישית מכל הדיבורים האילו, והם רק מדברים בתור חדשות במקרים כאילו מותר לדבר.
אבל אסור לדבר על כסף באופן שזה יגרום לו לחשבן חשבונות שיהיה לו מהם תועלת, למשל אם הוא רוצה להשקיע כסף או לקנות איזה חפץ והוא מדבר על שפלוני השקיע בחברה זו וחברה זו מרוויחה כך וכך וכדאי להשקיע בה וכל מיני דיבורים כאילו שיכול להיות שיהיה לו תועלת מעשית מהדיבורים, או שהוא רוצה לקנות איזשהו חפץ והם מדברים כמה זה שווה וכמה זה עולה, כל המקרים האילו אסורים בגלל שאינו בא לספר את החדשות האילו רק בתור סיפור ובתור חדשות, אלא יש לו תועלת מזה ועל ידי זה יבוא לחשב חשבונות ולכן אסרו לדבר בעניינים כאילו בשבת.
כמו כן אסור לומר שביום ראשון אני יקנה כך וכך, ואני ישקיע כך וכך, משום שכל דבר שאסור לעשות בשבת, אסור גם לדבר על מה שהוא יעשה.
וצריך לזכור שיום שבת הוא קדוש וצריך לדבר בו בעיקר דברי תורה ודברי קדושה ולא לבזבז את היום הגדול הזה על דיבורים של חדשות סרק והבלי עולם הזה.
מקורות
עיין בשו"ע או"ח סימן ש"ז סעיף ו' ובמשנה ברורה ס"ק כ"ו -כ"ז, עיין בספר שמירת שבת כהלכתה פכ"ט סעיף ס"א ובהערות שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל