לתרומות לחץ כאן

ביאור דברי הכף החיים לגבי ספירת העומר בליל יום טוב שני

שאלה:

שלום כבוד הרב

יש לי כמה שאלות בכף החיים סופר

למה הכסף משנה קרא לזמן שמתחילים לספור את העומר יום טוב שני?

שאלה 2 לא הבנתי למה סוכות ושמיני עצרת דומים לשני הימים הטובים של פסח אם אפשר בבקשה שכבוד הרב קצת יפרט על ההלכה ששאלתי

ההלכה של הרב סופר זצוק"ל
מתחילין לספור העומר. הקשה הכ"מ פ"ו דסוכה היאך מברכין על הספירה ביו"ט שני ולא חיישינן לזילותא דיו"ט דהא מה"ט לא מברכין על הסוכה בשמיני ותירץ דהתם אומר על הכוס את יום ש"ע הזה ואם יברך על הסוכה סתרי אהדרי משא"כ כאן. א"נ כיון. דאינן בקיאין בקיבועא דירחא א"כ מדינא א"צ לישב בשמיני בסוכה לכן אין מברכין אבל הכא הוי איפכא דמדינא צריך לספור היום יעו"ש. והב"ד מ"א סק"א. וכ"כ הר"ן בסוף מס' סוכה. ועיין ח"י או' ב' שכתב עוד ישובים אחרים יעו"ש.

תודה רבה לכבוד הרב

תשובה:

שלום וברכה

היהודים בחו"ל יש להם כידוע יום טוב שני. כלומר, במוצאי חג ראשון כאשר מתחילים לספור את העומר, אצלנו זה מוצאי יום טוב, ואצלם זה ליל יום טוב שני, הוא היה בן חו"ל…

במובן מסויים יש דמיון בין שביעי של פסח לשמיני עצרת, במובן הזה ששניהם נקראים עצרת, ומהווים את סיום החג, היום טוב בו הכל נאסף לה'. רק יש שוני מעניין, בשמיני עצרת נאמר עצרת תהיה לכם, ובשביעי של פסח עצרת לה' אלוקיך, בשבועות אגב שוב עצרת תהיה לכם, בענין זה האריך בס' ליקוטי תורה בפרשת צו, להסביר שעצרת תהיה לכם הוא כאשר עם ישראל עובד את הקב"ה וזוכה לאותה עצרת ואסיפה רוחנית בזכות מעשיו, אבל בשביעי של פסח עדיין היו במוחין דקטנות של הללו והללו עובדי ע"ז, ולכן העצרת היא עדיין רק לה' אלוקיך, ובחג השבועות תושלם עבודת ימי הפסח מבחינה זו על ידי עבודתנו בימי הספירה.

השאלה היא מאוד פשוטה, איך אתה יכול להתייחס ליום טוב שני של פסח באופן הסותר זה לזה, אם אתה חוגג יום טוב שני כלומר אתה חושש שהיום הוא ליל ט"ו, אז איך אתה סופר ספירת העומר שהיא בליל ט"ז?! שים לב, הרעיון של יום טוב שני הוא בגלל שבזמנם לא היו יודעים אם בית דין קידשו את החודש ובעצם היה להם ספק לגבי התאריך! ושתי תשובות כתב בכך: אחת, שם מכריזים בקידוש שהוא יום שמיני עצרת, אז איך יברך על הסוכה, שתי הברכות סותרות זו לזו, כאן לא מכריזים שהוא יום אחר, אלא אומרים בקידוש שהוא חג המצות, מה שנכון בכל השבוע… ב. גם בשמיני עצרת מה שלא מברכים על הסוכה אינו משום הסתירה מיניה וביה, אלא בגלל שהעיקר הוא שאינו סוכות כבר אז איך יברך, ואילו כאן המצב להיפך… העיקר הוא שכבר ט"ז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל