לתרומות לחץ כאן

ביטול עסקה

שאלה:

ע"פ חוק אפשר לבטל רכישה מעל 50₪ תוך זמן מסוים ובתנאים מסוימים.
במקרה ובעל החנות לא רוצה בזה והוא מסכים רק בגלל החוק, האם יש בזה חשש "מי שפרע"?

תשובה:

שלום וברכה,

פוסקי זמנינו סוברים שהחוק התקבל כמנהג, ולכן חייב המוכר להחזיר את המוצר תוך 14 יום לפי הכללים, והמוכר לא יכול להתנגד כיון שע"ד נקנה המקח. אין איסור מי שפרע כיון שיש כעין תנאי שיוכל לבטל את המקח. וכשהתנו שיוכל לבטל אין מי שפרע.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. אבל גם בגמרא זה כמו תנאי! כולם יודעים ש'מעות אינם קונות' ואעפ"כ אם חזר בו עומד ב'מי שפרע'! ק"ו היום שהפירא כבר הגיע לידו ורק החוק מאפשר לו להחזיר. ישר כח

  2. מה קורה אם בעל החנות שם שלט כי כל המכירות הינם סופיים וללא אפשרות החזרה/החלפה, האם זה תנאי במכירה ומועיל שלא יהיה מחוייב לקבל חזרה/לתת זיכוי? או שמא כיוון שהחוק לא מכיר בכזה מודעה/תנאי גם ההלכה לא מכירה בכך?

  3. אם יש שלט שבולט ונראה לעין, הקונה לא יכול להחליף, למרות שהחוק אוסר, משום שכל תנאי שבממון קיים, וכמו שיכולים להתנות דברים שמחויב מהתורה [אם מתנה באופן שלא מתנה נגד התורה], כמו כן יכול להתנות נגד המנהג.

  4. אם עושים תנאי אין מי שפרע, מי שפרע חל רק אם יש קניין כסף ולא עשו קניין אחר, אבל כאן יש קניין לחלוטין ולולא המנהג לא היה ניתן לבטל את התנאי, וכיון שיש תנאי אין איסור לחזור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל